Frågor & Svar

Preskription av förverkandegrund bostdashyresavtal

Hej, Vi behöver hjälp med en fråga om bostadshyresrätt. Hyresgästen och hans exfru bodde tidigare tillsammans i en lägenhet. Efter separationen flyttade hyresgästen till en ny lägenhet som han hyrde av hyresvärden, medan exfrun bodde kvar i den ursprungliga. Hyresvärden menar nu att hyresgästen egentligen inte flyttade på riktigt, utan att han hyrde den nya lägenheten för att låta exfrun bo där. Som stöd för sin uppsägning har hyresvärden hänvisat till en felaktig adressändring och hyresbetalning. Vid två tillfällen 2022 och 2024 har hyresgästen och exfrun dessutom ansökt om att få byta lägenheter med varandra, dvs. att hyresgästen skulle flytta tillbaka till den ursprungliga lägenheten, och exfrun ta över den nya. Det är 2024 som hyresvärden sagt upp hyresavtalet. Hyresgästen har vunnit i första instans eftersom flera vittnen bekräftade att han faktiskt bott i sin lägenhet, beslutet har överklagats. Bör uppsägningen även bör anses ogiltig på grund av preskription enligt 12 kap. 43 § JB? Hyresvärden hade redan 2022 (första bytesansökan) kännedom om omständigheterna (adressändringen, hyresbetalningen och bytet mellan exmakarna) men agerade inte inom sex månader, vilket talar för relativ preskription, och de åberopade händelserna inträffade under 2021–2022, alltså mer än två år före uppsägningen, vilket talar för absolut preskription. Har hyresvärdens rätt att säga upp avtalet preskriberats, eftersom inga nya eller självständiga grunder har tillkommit efter 2022?

Hyresnedsättning och ersättning för brister i lokal

Jag behöver juridisk hjälp gällande min hyrda lokal. Redan några dagar efter inflyttning (ca 8 år sedan) har ventilationen inte fungerat som den skulle och har därefter haft återkommande problem med fukt, elfel och kortslutningar. Hyresvärden har under hela perioden varit fullt medveten om situationen. Grundorsaken är ett läckande tak som pågått i över tio år men som åtgärdades först för cirka ett år sedan – alldeles för sent för att förhindra de skador som nu uppstått p.ga vattnet i aggregatet som tryckts in i lokalen. Ventilationsproblemen har lett till elavbrott, driftstörningar och skadat fuktkänsliga produkter. Systemet har varit helt ur funktion sedan februari 2024, vilket påverkar både arbetsmiljö och verksamhetens omsättning. Jag har försökt samarbeta med hyresvärden och erbjöd mig till och med att montera ett nytt aggregat själv, under förutsättning att de stod för kostnaden för utrustningen. Mitt pris låg under 100 000 kr, men förslaget avslogs med hänvisning till brist på medel. När hyresvärden därefter menade på att jag skulle vara med och betala för reparationen – trots att problemen beror på deras eget eftersatta underhåll – upplevde jag att gränsen passerades. Även om de senare har släppt det kravet, var det denna händelse som fick mig att söka juridisk hjälp och undersöka möjligheten till hyresnedsättning och eventuell ersättning. Jag vill nu att du hjälper mig bedöma hyresvärdens ansvar, har jag rätt till hyresnedsättning eller annan typ av ersättning?

Störande hyresvärd för övernattningsrum

Hej, Jag arbetar i en annan stad där jag inte är bosatt och hyrde därför ett övernattningsrum av ett par. Kom dit dagen före arbetsdagen och tittade på rummet. Inget överdådigt men det skulle duga att använda att sova där så jag betalade en månad i förskott. Paret var trevliga. Första dagen, när jag var på arbetet, började de ringa mig och skicka sms. Det var pengaproblem och allt möjligt. Jag var vänlig och svarade dom att vi kunde ta det efter arbetet. Detta bara eskalerade och de ville hela tiden låna pengar, jag skulle köpa mat osv. Helt plötsligt blev en släkting sjuk och de ville låna pengar för att åka till sjukhuset. Då blev jag frågande men lånade dom pengar och blev lovad att de skulle betala tillbaka samma vecka. Det blev inte så. Jag har bott där i knappt två veckor nu och detta upprepas dagligen och jag sa nej till alla förfrågningar tills jag inte stod ut längre. Droppen kom när de meddelade att de skulle flytta sista oktober och sagt upp lägenheten utan tanke på att jag hade redan betalat. Då tog jag alla mina saker och flyttade in på hotell. Tog med mig nycklar till lägenheten då jag har betalat hyra för hela Oktober och en bit in i November. Fick ta in på hotell med extrakostnader till följd. De kontaktade mig och krävde att få nycklarna tillbaks och var väldigt otrevliga och aggresiva i sina sms. Jag lät meddela att de kan få sina nycklar tillbaks om de betalar tillbaka mig för de 4 veckor jag redan har betalat och inte kan utnyttja rummet. Vad gör jag?

Berätta om ditt ärende

Fyll i dina kontaktuppgifter och beskriv ditt ärende i korthet, så kommer vår partner Juridium att kontakta dig inom ett dygn nästkommande vardag. Din bokningsförfrågan är inte bindande.

0 / 1000