Ob-ersättning och övertid
Sök bland tusentals besvarade juridiska frågor från Lawlines jurister
Arbetsrätt
Lawline har mångårig erfarenhet av juridisk rådgivning inom arbetsrätt och specifika arbetsrättsliga områden. Vi har omfattande erfarenhet av att hjälpa arbetstagare, arbetsgivare och organisationer med juridiken.
Arbetsrätten reglerar förhållandet mellan arbetsgivare och arbetstagare och syftar till att skydda arbetstagarens rättigheter och välbefinnande på arbetsplatsen. Den innefattar individuell arbetsrätt, kollektiv arbetsrätt samt ett flertal viktiga lagar.
Individuell arbetsrätt är den del av arbetsrätten som reglerar förhållandet mellan en enskild arbetstagare och arbetsgivare. Den omfattar de rättigheter och skyldigheter som gäller i det enskilda anställningsförhållandet, exempelvis anställningsavtal, arbetstid, lön och ersättning samt uppsägning och avsked. Den kollektiva arbetsrätten behandlar förhållandet mellan arbetsgivare och arbetstagarnas organisationer, såsom fackföreningar och arbetsgivarorganisationer. Den berör exempelvis föreningsfrihet, kollektivavtal, stridsåtgärder och förhandlingsrätt.
Viktiga lagar inom arbetsrätten är lagen om anställningsskydd (LAS), arbetstidslagen, semesterlagen, diskrimineringslagen och arbetsmiljölagen.
Läs mer om arbetsrätten nedan. Hittar du inte just det du letar efter?
När visstidsanställning övergår till tillsvidareanställning – rätt till uppsägningstid och ersättning enligt LAS
Min särbo har varit anställd som snickare i över 4 år. Timanställd. Blev uppsagd (kvällen innan julafton!) p.g.a. arbetsbrist. Hans arbetsgivare säger att han enbart har en månads uppsägningstid och vägrar betala ut lön för den pg.a att min särbo endast var timanställd och hans chef hade inget jobb, inga uppdrag, den månaden. Men är det inte så att timanställda automatiskt blir tillsvidareanställda efter viss tid enligt lag? Och är det inte flera månader man har rätt till när man varit anställd så länge? Allt enligt lag? Min särbo har inte varit medlem i facket, och vet inte vart han ska vända sig. Hans ekonomi är nu i botten på grund av detta. Om han har rätt till ersättning, hur ska han gå tillväga? Mvh orolig särbo
Fusk med tidrapportering - brottsligt och grund för avsked?
En anställd ekonom har gjort stora avsteg från sina tidsstämplingar och administrerar även vårt stämplingssystem, vilket möjliggör justering av tider i efterhand. Personen har vid flera tillfällen ändrat tider, ibland över en månad senare. Vid 20 tillfällen under 2024 med totalt 141 timmar har arbetstid registrerats helt utan aktivitet i ERP-systemet, där 95-98 % av arbetsuppgifterna sker. Under 2025 har 5 fall identifierats, med totalt 36 timmar och 49 minuter utan datorloggar. Sammanlagt saknas datorloggar för över 177 timmar som registrerats som arbetstid. I vårt ERP-system loggas samtliga händelser med exakt tidpunkt, vilket gör det möjligt att verifiera när arbete faktiskt har utförts. Tiderna ovan tar inte hänsyn till differenser mellan tidstämpling och aktiviteter i datorn utan är endast dagar som angetts som arbetad tid som helt saknar loggar. Utöver detta finns flertal avvikelser mot angiven tid. Exempel: 21 februari stämplades 08:16–15:34, första datoraktivitet skedde 14:36, sista 15:29 en avvikelse på över 6 timmar. Vi ser även ett mönster där personen arbetar sent och sedan larmar på byggnaden men väntar mellan 10 minuter och flera timmar innan utstämpling, utan datoraktivitet. Troligen görs detta för att bygga flexbanken och ta ledigt utan att ta semester. Är detta skäl för avsked, och finns det grund för polisanmälan om bedrägeri eller trolöshet mot huvudman?
Övertid eller mertid vid föräldraledighet
Hej! Jag har en 100% tjänst och jobbar 07.00-16.00 mån-fre. Nu är jag föräldraledig på 50% och undrar vilken betalning jag bör ha om jag går in och jobbar på en helg. Räknas det som mertid eller övertid? Dom 50% jag är föräldraledig så stämplar jag från försäkringskassan.
Kan man avtala om arbetstid som överstiger 40 h/veckan
Anställningsavtal/ Arbetstid! Hej, Får en arbetsgivare och en arbetstagare avtalas i ett skriftligt anställningsavtal, enligt överenskommelse, om att arbetstid ska vara tex 44 tim/vecka eller alternativt 190 timmar/månad och en månadslön 28 000 kronor? Eller strider detta mot arbetstidslagen på något sätt, då det står ATL att den ordinarie arbetstiden får uppgå till högst 40 timmar i vecka ? Arbetsgivaren är förrensten inte bunden med något kollekitvavtal. Kan man avtalas om att arbetstid ska vara mer än 40 timmar/vecka? Hur mycket får det vara som max? Kan man avtalas om en arbetstid per månad istället för arbetstid per vecka? Hur mycket får det vara som max? Med vänlig hälsning! Daniel
OB ersättning som redan är förbestämt i anställningsavtalet
Anställning på 100% där arbetsgivaren räknar ob som arbetade timmar. Jag arbetar alltså ca 80% men har med ob timmarna betalt som om jag jobbar 100%. Är det riktigt att skriva anställningsavtal på det sättet & finns det nackdelar för mig som arbetstagare med detta?
Har inte fått ersättning för övertidsarbete.
Hej! Enligt mitt kontrakt ska jag arbeta 40 timmar per vecka. Arbetar jag övertid ska jag få kompensationsledigt enligt kontrakt. Det är alltid mer att göra så jag arbetar mellan 45 och 50 timmar i veckan som jag aldrig får ut i kompledigt. Flera gånger har jag sagt det här till min chef men han säger bara att vi ska se till att du får ledigt men jag har fortfarande inte fått ledigt. Jag har jobbat såhär i fyra månader. Jag får ofta höra vilket bra jobb jag gör och att de uppskattar mig men jag får också kritik. Jag jobbar på en restaurang utan kollektivavtal utan OB. De flesta andra jobbar max 45 timmar per vecka och får alltid ledigt. Det känns väldigt orättvist och jag vet inte vart jag ska vända mig. Känner mig utnyttjad och orättvist behandlad. Har jag några rättigheter? /Förvirrad
Hur kan man gå tillväga vid utebliven lön?
Hej, Jag fick inte min lön för 8 arbetade dagar. Arbetsavtalet började gälla en dag efter jag började, eftersom arbetsgivaren bestämde sig för att inte betala mig för min första arbestdag. Han har inte skrivit på avtalet heller. Jag slutade arbetade pga han ville tvinga mig arbeta på olagliga arbetsvillkor. Han har nu inte betalat min lön och jag vill veta villka möjlighter som finns för att få betalt.
Rätt till ersättning för övertid
Hej, Har skrivit på ett anställningsavtal meden arbetsgivare som inte är bunden med något kollektivavtal, där det framgår att månadslönen är 30 000 kr och arbetstiden är 40 tim/vecka. Har arbetat övertid med 40 timmar under en månad, då särskilda skäl med behov förlåg för att då arbetsgidvare beordrat mig att göra det. Vid löneutbetalningen som avser denna månad, fick jag samma lön 30 000 kr, utaln att få någon ersättning för de extra 40 timmar som arbetat som övertid, vilket som bör motsvara minst 6923 kronor = 40 timmar*173 kr/tim. Arbetsgivaren uppger som motivering att han har rätt att bordra mig arbeta övertid utan någon ersättning för dessa timmar alls då det finns särskilda skäl för behov till detta, och att jag msåte arbeta dessa timmar utan ersättning, då i anställningsavtalet inte framgår att jag ska ha ersättning i fall jag arbetar övertid. Jag undrar om det ocanstående infomraitonen stämmer? Har alltid trott att man alltid kan få betald för de extra timmmar som överstiger normal arbetstid, men inte att man inte kan få betal för detta överhuvudtaget? Mina vänner som jobbar på en annan arbetsplats med kollektivavtal får dubbla timlönen deras timlön när dem jobbar övertid, men jag får inget alls.
Kan man arbete mer än 100% hos en och samma arbetsgivare
Hej, Kan man jobba mer än 100% hos samma arbetsgivare? Ex. Jobbar 100% som administratör och 10% som något annat. Samma arbetsgivare men olika roller och mer än 100%?
När ska en arbetsgivare betala ut lön?
Hejsan på er! Jag är arbetsgivare och vill anställa folk under provision lön. Men jag får inte deras lön först efter 91 dagar. Får jag då betala ut deras lön dag 92? Eller hur funkar de??
Visar 1-10 av 465 resultat