Rätt till ersättning för övertid

Hej, Har skrivit på ett anställningsavtal meden arbetsgivare som inte är bunden med något kollektivavtal, där det framgår att månadslönen är 30 000 kr och arbetstiden är 40 tim/vecka. Har arbetat övertid med 40 timmar under en månad, då särskilda skäl med behov förlåg för att då arbetsgidvare beordrat mig att göra det. Vid löneutbetalningen som avser denna månad, fick jag samma lön 30 000 kr, utaln att få någon ersättning för de extra 40 timmar som arbetat som övertid, vilket som bör motsvara minst 6923 kronor = 40 timmar*173 kr/tim. Arbetsgivaren uppger som motivering att han har rätt att bordra mig arbeta övertid utan någon ersättning för dessa timmar alls då det finns särskilda skäl för behov till detta, och att jag msåte arbeta dessa timmar utan ersättning, då i anställningsavtalet inte framgår att jag ska ha ersättning i fall jag arbetar övertid. Jag undrar om det ocanstående infomraitonen stämmer? Har alltid trott att man alltid kan få betald för de extra timmmar som överstiger normal arbetstid, men inte att man inte kan få betal för detta överhuvudtaget? Mina vänner som jobbar på en annan arbetsplats med kollektivavtal får dubbla timlönen deras timlön när dem jobbar övertid, men jag får inget alls.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Din fråga omfattar förhållandet mellan dig och din arbetsgivare samt anställningsavtalet. Jag kommer besvara dina frågor genom att dela upp olika rättsområdet i olika delar för att lättare utreda rättsläget.

Arbesledningsrätt

Till att börja med har din arbetsgivare enligt sin arbetsledningsrätt rätt att begära att du som arbetstagare arbetar övertid.

Övertid

Enligt arbetstidslagen är ordinarie arbestitden högst 40 timmar i veckan (5 § Arbetstidslagen). Men som ovan nämnt får arbetsgivaren begära övertid, detta i förhållande till arbetets natur eller arbetsförhållanderna i övrigt. Begäran av övertid får dock göras under en viss begränsad tid. enligt 5 § 2 st. arbetstidslagen får det endast ske under höst fyra veckor.

Utifrån vad du skrivit tolkar jag det som att omständigheterna kring övertidsarbetet varit inom ramen för vad som enligt lag är godtagbart.

Kollektivavtal

Jag tolkar din fråga som så att din arbetsgivare inte är bunden till ett kollektivavtal, det framgår dock inte om du är medlem i ett fackförbund. Skulle du vara det är du genom fackförbundet bunden av ett kollektivavtal, vilket i sin tur binder din arbetsgivare till att följa det som står i kollektivavtalet, 26 § Medbestämmandelagen.

Om du inte skulle vara med i facket kan du inte åberopa omståndigheter som står i ett kollektivavtal. Då blir ditt anställningsavtal den primära källan för att reda ut dina rättigheter och skyldigheter.

Övertidsersättning

Utgångspunkten är att den avtalade lönen är ersättning för samtliga arbetsprestationer. För att du ska få ersättning för övertid ska det som utgångspunkt stå i avtalet eller en annan särskild utfästelse.

Sammanfattning

Enligt arbetsgivarens arbetsledningsrätt har han eller hon rätt att be om övertid. För att du sedermera ska få ersättning för övertidsarbetet krävs det att du antingen är ansluten till ett fackförbund som vidare binder dig till ett kollektivavtal, eller att det står i ditt anställningsavtal. Din arbetsgivaren är inte, enligt lag, tvungen att betala ut ersättning för övertidsarbete.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

MVH

Nelly Starkengren

Rådgivare

Nelly StarkengrenRådgivare