Vem får del av förkovran enligt 3 kap. 4 § ÄB?

.Jag är legal arvtagare i ett dödsbo efter en avliden moster och morbror utan barn. Min morbror dog först, som står för släktskapet, och nu min moster. Hon hade skrivit ett testamente till förmån för kusiner. Dessa vill nu utnyttja den förkovran som ÄB3;4 talar om, då min moster hade ärvt en avliden syster.

ÄB säger ju efterlevandes arvingar och kusiner ärver ju inte.

Eller???????

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag uppfattar din fråga som att du undrar om testamentstagarna antingen i egenskap av testamentstagare eller i egenskap av kusiner har rätt att ensamma ta del av förkovran som skedde när din moster fick ett arv från sin syster.

3 kap. 4 § ÄB ger rätt till efterlevandes arvingar, alltså din mosters arvingar, att få förkovran som till exempel tillfallit den efterlevande i arv på deras lott om boets värde överstiger värdet vid den först avlidne makens död.

Så precis som du har trott så gäller regeln din mosters arvingar. Kusiner är inte arvingar enligt 2 kap. ÄB så de ärver inte på den grunden. Och testamentstagare ses inte heller som arvingar. Därför ska du och testamentstagarna dela jämt på kvarlåtenskapen, om din moster inte har andra legala arvingar. Du ska få din morbrors andel av arvet och de din mosters. Inget utöver det.

Sammanfattning och råd

Du har alltså rätt i ditt påstående, testamentstagarna har inte rätt till förkovran.

Om du skulle vilja ha ytterligare hjälp av en jurist som kan hjälpa dig mer praktiskt vidare med detta kan du höra av dig till mig på sanna.wetterin@lawline.se så återkommer jag med information om konsultation med vår juristbyrå.

Hoppas att du fått hjälp av mitt svar!

Vänliga hälsningar

Sanna Wetterin

Sanna WetterinRådgivare