FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt07/07/2018

Vad står noterat i ett brottsregister?

Hej Lawline!

Har begärt ut en kopia av mitt brottsregister hos polismyndigheten.

Och undrar vad som står noterat i det brottsregister?

Framgår det om man är under förundersökning för ett brott?

Framgår det om man varit på förhör till polis för brott?

Hur ofta uppdateras brottsregister av polisen?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Vad som står noterat i brottsregistret är stadgat i lagen om lagen om belastningsregister. Noterat i brottsregistret står domar eller beslut som har meddelats i Sverige (3 § lagen om belastningsregister), samt i vissa fall även domar eller beslut som har meddelats i utlandet (4 § lagen om belastningsregister). Det är därmed uppgifter för påföljder för brott som noteras i brottsregistret (3 § lagen om belastningsregister). Därför framgår det inte att man är under en förundersökning, liksom det inte framgår att man varit på förhör hos polisen för brott. Hur ofta brottsregistret uppdateras av polisen kan jag tyvärr inte svara på, då det torde ha att göra med administrationen. Däremot bör du räkna med att om du väl får en dom så syns detta i ditt brottsregister nästa gång du begär ut ett.

Svar

Det syns inte om man är under förundersökning för ett brott i brottsregistret. Det framgår inte heller om man varit på förhör till polis för brott. Noterat i brottsregistret står domar eller beslut som har meddelats.

Jag hoppas att du känner att du har fått ett tydligt svar på dina frågor, om det är något mer du undrar över så är du varmt välkommen att återkomma!

Vänligen,

Ronja WestlinRådgivare