FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt03/04/2024

Vilket straffrättsligt ansvar har en hundägare för sin hund?

Vad händer om man bråkar med en hundägare som har sin hund närvarande och själva hunden får för sig att den ska försvara sin ägare som deltar i en jämn fight? Ja menar alltså att hunden hoppar på dig som bråkar med hundens ägare och på så sätt avgör matchen till hundägarens fördel trots att den inte riktigt behövde hjälp från hunden? Har hundägaren något ansvar i att få sin hund till att inte hoppa in och lägga i sig fighten? Jag har skojbråkat med en vän som har en hund och den börjar alltid skälla och hävda sig när jag skojbråkar med vännen. Vill tillägga att jag aldrig känt mig hotad av min väns hund eftersom den är liten men jag hade inte känt mig lika trygg i att skojbråka om han hade haft en större och elakare hund för jag har sett hur vissa hundar reagerar på det.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga.

Jag tolkar din fråga som om du rent allmänt undrar om en hundägare har något straffrättsligt ansvar för sin hund eftersom du inte anger att någon specifik situation inträffat med din kompis husdjur.

Underlåtenhetsbrott:

Brott kan begås genom aktivt handlande och även genom underlåtenhet. För att ett brott ska vara klandervärt såsom ett underlåtenhetsbrott krävs att ägaren intagit en såkallad garantställning. Den som äger en hund har enligt lag (2007:1150) om tillsyn över hundar och katter ett visst ansvar för att se över sin hund.

En typ av garant är den såkallade övervakningsgaranten. Det innebär att personen som intagit denna ställning har en skyldighet att avvärja risker från en farokälla för vilken ägaren har ett särskilt ansvar eller uppdrag. Hundägare är övervakningsgaranter i förhållande till sitt husdjur. Av detta följer att ägaren i allmänhet är skadeståndsskyldig för skada som uppkommit genom dennes försummelse att övervaka djuret eller vidta skyddsåtgärder för att skada inte ska inträffa.

Enligt ett rättsfall; NJA 2021 s. 1197, hade en person lämnat en hund, en amerikansk bulldogg, i en lägenhet utan att låsa dörren har gjort sig skyldig till vållande till kroppsskada när hunden tog sig ut i trapphuset och skadade en person där. Ägaren ansågs kunna vidtagit skyddsåtgärder såsom att exempelvis låsa dörren för att förhindra att detta skulle inträffat.

Som svar på din fråga innebär detta att om man inte agerar för risker som riktas mot skyddsobjektet kan man bli ansvarig för skada och brott.

Hoppas att du fick svar på din fråga och vid nya funderingar är du välkommen att höra av dig till oss på Lawline igen.

Hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare