Vad har jag rätt att då veta innan ett polisförhör?

Hej, jag har fått en kallelse om olaga hot per telefon. Vilken information har jag rätt att veta inför ett möte?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du fått en kallelse till förhör av polisen och kommer därför att utgå ifrån det.

Vilken information har du rätt att få veta innan förhöret?
Egentligen har du ingen rätt att få veta något innan ett polisförhör och vad jag förstår det som är det vanligt att det inte ens framgår i kallelsen vad förhöret gäller. Detta beror högst troligt på att förundersökningar är sekretessbelagda. Det är inte förrän du anses som skäligen misstänkt som du har rätt att få veta i ett förhör att du är skäligen misstänkt för ett visst brott, 23 kapitlet 18 § brottsbalken. Det finns tre olika grader av misstänkthet, kan misstänkas, skäligen misstänkt och på sannolika skäl misstänkt, det betyder alltså att du kan vara misstänkt utan att polisen berättar det för att du inte uppnått en tillräckligt hög misstankegrad.

Vänliga hälsningar

Alicia AbreuRådgivare