Är slutunderrättelse och slutdelgivning samma sak?

Hej! Är det samma sak att en misstänkt är slutunderrättad och slutdelgiven? Om inte, vad är skillnaden?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Som jag har förstått det så är slutunderrättelse och slutdelgivning synonyma med varandra, det vill säga att de innebär samma sak.

Slutdelgivning/Slutunderrättelse innebär att när förundersökningsledaren (oftast åklagaren) anser att brottsutredningen är klar, har den misstänkte och dennes försvarare rätt att ta del av det som förekommit under förundersökningen (23 kap. 18 a § RB). Den misstänkte och försvararen ska underrättas om detta och att de har rätt att begära att förundersökningen kompletteras. De ska ges skälig tid att isåfall ange den utredning de anser är önskvärd och i övrigt anföra det som de anser är nödvändigt. Det får inte beslutas om åtal innan detta har skett.

Hoppas detta gav dig svar på din fråga. Om du har fler frågor eller funderingar är du välkommen att höra av dig till oss på Lawline igen.

Med vänlig hälsning,

Cornelia NilssonRådgivare