Krav för husrannsakan och beslag

Hej Min son 25 år, boende på annan ort har tillfälligt förvarat sina 2 jaktgevär hos mig i mitt vapenskåp, han är nu idag misstänkt för att ha kört bil efter att ha rökt cannabis. Polisen kommer sent på kvällen 23.00 utan förvarning till min bostad och vill hämta min sons vapen ( licenser finns naturligtvis ) vilket de naturligtvis får, jag ber bara om ett beslut där det framgår att vapnen ska hämtas samt någon form av kvitto att de tagit vapnen, annans egendom, de säger att det får jag inte. De behandlar mig hela tiden som misstänkt och jag får inte stå eller gå någonstans utan att de följer med. Jag är själv en tillförlitlig person och min son har heller aldrig varit i klammeri med rättvisan eller känd missbrukare. Är detta lagenligt ? Är detta en husrannsakan ? Vilket lagrum gäller ? Fyra poliser i mitt hem utan att jag själv är misstänkt för något var oerhört integritetskränkande.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga! Jag kommer att använda mig av Rättegångsbalken (RB) samt Polislagen (PL) när jag besvarar din fråga.

Polis har rätt att gå in i annans bostad utan tillstånd om polisen ska genomföra en husrannsakan (20 § PL) eller om det finns anledning att anta att någon har avlidit eller är medvetslös i bostaden (21 § PL).

Om husrannsakan

Enligt 28 kap. 1 § RB får husrannsakan genomföras i hus, rum eller slutet förvaringsställe om det finns anledning att anta att ett brott begåtts på vilket fängelse kan följa. Under husrannsakan får det sökas efter föremål som kan tas i beslag eller förvar som kan vara av betydelse för utredning om brottet. Husrannsakan får även utföras hos annan än den som skäligen kan misstänkas för brottet om brottet har begåtts hos honom eller henne eller om den misstänkte har gripits där eller om det annars finns synnerligen (högt ställt krav) anledning att det vid husrannsakan ska anträffas föremål som kan tas i beslag eller i förvar som är av betydelse för utredningen, såsom din sons vapen.

Om en husrannsakan genomförs hos dig har du rätt att veta vilket brott misstanken avser (28 kap. 9 § RB). Polisen ska även föra ett protokoll över husrannsakan där ändamålet för husrannsakan preciseras tillsammans med vad som förekommit vid husrannsakan. På begäran av den som blivit utsatt för husrannsakan ska även polisen utfärda ett bevis om åtgärden. Enligt Justitieombudsmannen ska ett bevis om beslag vara en omedelbart på platsen för beslaget upprättat skriflig bekräftelse rörande beslaget - motsvarande gäller även för bevis om husrannsakan.

Husrannsakan får beslutas endast om skälen för åtgärden uppväger det intrång eller men i övrigt som åtgärden innebär för den misstänkte ller för något annat motstående intresse (28 kap 3 a § RB).

Ett förordnande om husrannsakan meddelas som utgångspunkt av undersökningsledare, åklagare eller rätten (28 kap. 4 § RB)

Om beslag

Beslag är ett annat typ av tvångsmedel som innebär ett tillfälligt omhändertagande av lös egendom (27 kap. 1 § RB). Om ett visst föremål kan antas ha betydelse för en utredning av ett brott så kan det få tas i beslag. Precis som vid husrannsakan så har du som blivit drabbad av ett beslag rätt att veta vilken brott det avser (27 kap. 13 § RB). Du har rätt att få tillbaka din egendom om åtal inte väcks eller om någon begäran om förlängning av beslaget inte inkommer (27 kap 8-8a §§ RB). Beslaget ska då upphöra och föremålet ska återlämnas till innehavaren.

Verkställs beslag av någon annan än undersökningsledaren eller åklagaren och har denne inte beslutat beslaget, skall anmälan skyndsamt göras hos honom, som omedelbart skall pröva om beslaget skall bestå.

För den som har blivit drabbad av beslaget kan denne begära omprövning av beslutet enligt 27 kap. 6 § RB, rätten skall då hålla förhandling om rätten till beslaget skall stå kvar eller inte.

Eftersom det inte är din egendom som beslagtagits blir dessa delarna i stort inte tillämpligt för dig, men blir det för din son.

Sammanfattning
För att polisen ska ha rätt att genomföra en husrannsakan krävs det att det finns en misstanke om ett begånget brott där påföljden kan bli fängelse. En husrannsakan får inte företas i syfte att upptäcka andra brott eller skaffa information om något annat brott än det som ligger till grund för tvångsmedlet. Om polisen däremot påträffar uppgifter om andra brott vid husrannsakan, s.k. överskottsinformation, finns inget uttryckligt hinder mot att utreda dessa brott och ta föremål i beslag. Huvudsaken är alltså att husrannsakan inte får vara avsedd att tillgodogöra sig uppgifter som utgör överskottsinformation. Polisen får ta egendom i beslag om det har betydelse för utredningen av ett brott, men om inget åtal väcks eller om förlängning av beslagen inte begärs, har du rätt att få tillbaka din egendom.

Om polisen har genomfört en husrannsakan hos dig har du rätt att få veta vad misstanken rör samt att få ett bevis över husrannsakan utfärdad på plats. Jag saknar dock en del information för att avgöra om det faktiskt rör sig om en husrannsakan. Väntade poliserna på att du skulle bjuda in dem innan de gick in? I det fallet rör det sig inte nödvändigtvis om en husrannsakan utan snarare om endast beslag. Om det endast rör sig om beslag kan det vara svårare för dig att kunna kräva ett “kvitto” eftersom egendomen tillhörde din son och inte dig.

Polisens agerande med att övervaka dina rörelser kan vara en del av deras arbetsmetod för att säkerställa att ingen bevisning förstörs eller att situationen är under kontroll. Men de bör fortfarande behandla dig med respekt och agera inom ramen för lagen.

Att du upplever att du blev behandlad som misstänkt och att fyra poliser kom in i ditt hem utan att du själv är misstänkt kan absolut uppfattas som integritetskränkande. Polisen har dock en viss möjlighet att handla i situationer där de anser att det finns risker eller att en situation är oklar, vilket kan förklara deras närvaro och agerande.

Avslutande råd
Eftersom jag saknar en del information är det svårt för mig att ge ett konkret svar. Om det rör sig om en husrannsakan har jag ovan beskrivt lagrummen för det. Skulle det vara en husrannsakan så har polisen inte agerat rätt när de inte gett dig ett bevis om åtgärden. Jag tolkar det också som att polisen beslagtog din sons vapen på grund av att han kört bil under påverkan. I det fallet har jag lite svårt att se kopplingen mellan beslaget och brottet. Det kan även vara så att polisen inte hade någon husrannsakan men att de var där för att beslagta din sons vapen, i vilket fall det kan riktas kritik mot polisen om de gett dig intrycket av att det var en husrannsakan och du inte hade mycket till val - i vissa fall kan det polisen gjort även vara brottsligt. Oavsett hoppas jag att din situation har klarnat upp lite när du fått information om den juridiska bakgrunden.

Om du har fler frågor om ditt ärende är du välkommen att höra av dig till mig på alexander.martensson@lawline.se, så ska jag göra mitt bästa för att hjälpa dig ytterligare. Jag kan även sätta dig i kontakt med vår ordinarie byråverksamhet om det kvarstår osäkerheter efter vår kontakt.

Med vänlig hälsning,

Alexander MårtenssonRådgivare