Vad händer i en rättegång?

Hej, mitt namn är Miranda Matti och jag är född 1998 så jag är alltså 16 år gammal. I November 2013 så blev en tjej av med sina grejer på en idrottslektion. När jag gick ut från idrottshallen så såg jag att hon grät så jag frågade varför, och då sa hon att någon stulit saker från hennes väska. När jag gick därifrån, in till omklädningsrummet, så såg jag ett sl kort med hennes namn på och en klocka. Jag ville gå med det direkt till henne, men var rädd för att bli anklagad, så jag gömde hennes sl kort och behöll klockan. Min idrottslärare frågade om jag visste något om detta och jag sa att jag endast vet något om sl kortet, så jag visade honom vart jag hade gömt det och sen så gav jag han det. Nu, efter några månader, så gav jag tillbaka tjejen klockan. Socialtjänsten kontaktade min mamma och polisen gjorde det också och sa att jag ska på rättegång för att jag är ''misstänkt för stöld'' på en klocka, mobil och parfym, men hon fick ju tillbaks sin klocka? Och jag vet inget om varken en mobil eller parfym. Vad kommer hända på rättegången, vilka kommer vara där och vad kan jag få för straff om de vägrar tro på att det inte var jag?

Lawline svarar

Hej!

Jag vill inledningsvis tipsa om filmen ''Rättegång i tingsrätt'' från Sveriges domstolar som kortfattat beskriver hur en rättegång går till och vilka personer som närvarar. http://www.domstol.se/Brott--straff/Rattegang-i-tingsratten/Film-Misshandel-pa-krogen/

Du anger att du är misstänkt för stöld vilket innebär att 8 kap. 1§ brottsbalken är tillämplig. Att hon fick tillbaka sin klocka har ingen relevans i ärendet då tillgreppet redan var fullbordat. Straffvärdet för stöld uppgår till högst två år. Det är inte möjligt för mig att exakt svara på vilket straff du riskerar att få eftersom detta är upp till domstolens bedömning. Jag ser dock fängelse som helt uteslutet med tanke på din ringa ålder, tidigare brottsligt och brottets karaktär. Förmodligen så kommer det röra sig, i den mån domstolen finner åtalet styrkt, om någon sorts bötesstraff och/eller samhällstjänst.

Vänligen,

Christopher EscalanteRådgivare