Utlägg i samband med bouppteckning m.m.

Hej, Undrade om jag kan yrka på ersättning vid arvskifte gällande resekostnader i samband med bouppteckning i Finland. Min far dog på våren och jag har gjort några resor för att tillsammans med mina syskon sköta begravningen, bouppteckning och försäljning av bostad, tomt, värdepapper, bankärenden etc.. Mvh Lennart Engström

Lawline svarar

Hej och välkommen till Lawline!

Enligt svensk rätt har den som handhar dödsboets praktiska arrangemang, såsom att anordna begravning etc, rätt att i bouppteckningen redovisa tillgångar och skulder och hur det förfarits med dessa. Om likvida tillgångar inte täcker löpande skulder så kan en fordran på dödsboet uppstå där egna redovisade utlägg först skall betalas innan skifte kan företas.

Varje särskild åtgärd får bedömas från synpunkten huruvida den behövts för begravningen eller för boets uppteckning, vård eller förvaltning. I ditt fall blir sålunda svaret på frågan avhängigt om alla dina resor till Finland varit nödvändiga enligt ovan. Vid jakande svar kan du redovisa (noggrant) dessa kostnader i bouppteckningen.

Observera också slutligen att det ovan sagda alltså gäller enligt svensk rätt. Det tycks som om du antagit att svensk lag är tillämplig, och så kan mycket väl vara fallet, men behöver inte vara det. Har du frågor kring vilket lands lag som är tillämpligt är du naturligtvis välkommen att återkomma med detta.

Lawline RådgivareRådgivare