Uppsåt för narkotikabrott (1 §, 6 p. NSL)

Hej jag var på en förfest där folk rökte cannabis för 2 år sedan, samma kväll blev jag tagen utav polisen och fick lämna blod/urin prov. Idag ringde polisen mig och sa att jag hade 0.0018 ug thc på testet. Vidare så uppmanar polisen mig att gå med på strafföreläggande samt böter för narkotikabrott eget bruk på ca 3000-4000 kr, stämmer denna summan? jag har för mig att jag har läst att det brukar kosta ca 1500 kr när det gäller cannabis . Hur ska jag gå vidare? ska jag acceptera detta? eller är thc halten alldeles för låg för att bli dömd? och jag ska jag bli dömd för att ändra brukar?mvh:Jonas

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med dina frågor!

Angående summan

För narkotikabrott är ingen särskilt bötesform föreskriven. Detta innebär enligt 25 kap. 1 § BrB att det blir dagsböter. Nämnt lagrum innehåller dock ett undantag, nämligen att om brottet bör föranleda lägre straff än trettio dagsböter, ska böter dömas ut i penningböter istället. På grund av vad som står i rubriken under denna kommer jag inte gå in närmare på frågan om böter ska dömas ut i penningböter eller dagsböter. Hur som helst beräknas dagsböter efter bl.a. inkomst. Därför varierar summan från fall till fall.

Vad bör du göra?

Enligt 1 § narkotikastrafflagen kan man bara dömas för narkotikabrott om man uppsåtligen (dvs. med flit) brukar (i ditt fall) narkotika. Du har inte uppsåtligen brukat narkotika och har därför inte begått narkotikabrott. Därför vill jag råda dig att vägra skriva på strafföreläggandet. Det blir då upp till åklagaren att bevisa att du haft uppsåt. Om allt går vägen kommer saken läggas ner i brist på bevis. I annat fall får du vara beredd på rättegång, men låt inte det avskräcka dig. Har man inte begått brott ska man inte acceptera ett strafföreläggande.

Jag hoppas att du fått svar på dina frågor, och lycka till!

Jesper EngRådgivare