Narkotikabrott för innehav?

Jag blev tagen av polisen med 0,08gram cannabis och jag undrar om jag blir dömd till innehav för de.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på lawline med din fråga.

Din fråga gäller narkotikabrott vilket regleras i narkotikastrafflagen (NSL).

Enligt 1 § första stycket femte punkten NSL kriminaliseras innehav av narkotika. Av 1 § andra stycket NSL anges att fängelse i högst tre år är föreskriver för brottet.

Av din fråga framgår dock enbart att du blivit tagen av polisen, inte att åklagaren väckt åtal. I vissa fall kan åklagaren besluta om att inte gå till åtal (se 20 kapitel. 7 § rättegångsbalken). Detta kan bland annat ske ifall det kan antas att villkorlig dom blir en följd av domen och det finns särskild skäl för sådan underlåtelse.

Jag kan inte ge ett mer konkret svar för vad som kommer att hända i ditt fall mer än att innehav av cannabis är kriminaliserat.

Hoppas att du fick svar på din fråga och vid nya funderingar är du välkommen att höra av dig till oss på Lawline igen.

Hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare