FrågaSTRAFFRÄTTPåföljder19/02/2015

Uppgifter om narkotikabrott i belastningsregister

Hej. Min vuxna son har vid några tillfällen tagits av polisen och fått böter för narkotbrott/eget bruk. Han missbrukar inte nu. Han har nu chansen på ett vaktmästarjobb på en skola och de vill ha utdrag då han jobbar nära barn. Kommer dessa "domar" att finnas med på de utdragen och isåfall hur länge? Tacksam för svar snarast. Mvh/ Eva

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga. Den som döms till böter, får en anmärkning i belastningsregistret. Uppgifterna om brottet finns kvar i registret i fem år, efter det att domen meddelades (17 § 9 p. lag om belastningsregister). Efter dessa fem år, ska dessa uppgifter inte synas vid ett utdrag från belastningsregistret.

Vänliga hälsningar,

Katarina AnderssonRådgivare