Underrättelse vid hemlig avlyssning

Med vilken myndighet kontrollerar man om man varit avlyssnad? Och måste de upplysa mig om jag frågar dem?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Huvudregeln är att underrättelse ska ske

Huvudregeln är att den som blivit avlyssnad ska meddelas (underrättas) om detta så snart det kan ske utan att det skadar utredningen. Dock som senast 1 månad efter avslutad förundersökning, se Rättegångsbalken (RB) 27 kap. 31§. Man ska bland annat få veta när avlyssningen skett och har man samtidigt varit misstänkt för brott ska man även underrättas om vilket brott man varit misstänkt för och som lett fram till åtgärden.

Undantag då underrättelse inte behöver ske

Det finns några undantag då underrättelse inte behöver ske. För det första behöver ingen underrättelse lämnas om personen som varit avlyssnad redan på annat sätt fått veta att avlyssning skett, se RB 27 kap. 31§ 5 st. Underrättelse ska heller inte ske när inhämtning har skett i syfte att utreda vem som är skäligen misstänkt för ett brott (dvs. på ett tidigt stadium i utredningen) och integritetsintrånget för den enskilde kan antas vara ringa, se RB 27 kap. 20§ 2 st. Ett annat undantag är om det gäller sekretess för de uppgifter som ska lämnas ut i samband med en underrättelse. Det kan vara om uppgifterna rör Sveriges och internationella organisationers säkerhet, enskildas personliga eller ekonomiska förhållanden eller om en underrättelse skulle försämra framtida åtgärder för att förhindra brottslighet, se RB 27 kap. 33§ 1 st. Ett sista undantag gäller då avlyssningen varit en del i en utredning av ett allvarligare brott som exempelvis sabotage, uppror, spioneri, terroristbrott eller brott mot företagshemligheter, se RB 27 kap. 33§ 3 st.

Åklagarens ansvar

Det är den åklagare som leder en utredning som ansvarar för att underrättelse sker, se Förundersökningskungörelse 14 b§. I vissa fall kan en polis vara förundersökningsledare men när det gäller avlyssning och annan tvångsmedelsanvändning så får det endast ske med en åklagare som förundersökningsledare. Det är alltså alltid en åklagares ansvar.

Om man skulle ha blivit avlyssnad, vilket man såklart har omöjligt att veta, och man inte blivit underrättad så är det antagligen på grund av att något av de undantag jag nämnt ovan varit för handen och i så fall är det ju inget man kommer få svar på. Men har du fler funderingar kan du alltid pröva med att kontakta åklagarmyndigheten så kan de förhoppningsvis svara på dessa.

Hoppas mitt svar varit till hjälp!

Vänligen,

Anja BartholdssonRådgivare