FrågaOFFENTLIG RÄTTÖvrigt11/01/2022

Tas uppgifter i belastningsregistret bort om jag blir frikänd i hovrätten?

Felaktig och oskyldig dömd i tingsrätten men frikänd i hovrätten från alla brottsmisstankarna helt......... Tiden att överklaga frikännande domen var ute igår den 10:en Januari,2022.

Tar dem bort alla skiten de hade lagt på mig på belastningsregister automatiskt eller behöver man ringa in? Hur går det till egentligen?

Tack på förhand

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

I belastningsregistret finns det bara uppgifter om brott du blivit dömd för. Enligt 16 § 1 punkten. Lag om belastningsregister ska en uppgift i registret gallras om en överrätt genom dom eller beslut frikänt den registrerade för den åtalade gärningen. Att en uppgift gallras innebär att den förstörs och tas bort från registret. Eftersom du blivit frikänd i hovrätten kommer uppgiften att gallras från belastningsregistret efter att domen vunnit laga kraft, dvs den 10 januari. Detta sker automatiskt och du behöver inte kontakta polisen.

Hoppas det var svar på din fråga!

Vänliga hälsningar,

Malin HedlundRådgivare