FrågaOFFENTLIG RÄTTÖvrigt06/07/2024

Är jag skyldig att riva stugan om jag betalar ett vite?

Vad innebär rivnings föreläggande med vite? Betalar man vite och små stugan får stå kvar?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du har vänt dig till Lawline med din fråga.

För att besvara din fråga kommer jag att använda mig av plan- och bygglagen (PBL).

Av 11 kap. 37 § PBL framgår det att ett föreläggande kan förenas med vite. Ett föreläggande är ett offentligrättsligt beslut från en myndighet som innebär att den som beslutet gäller ska genomföra en viss åtgärd. Att föreläggandet förenas med vite innebär att om du inte följer beslutet, kommer du att behöva betala en sanktionsavgift till staten. Vitet ersätter alltså inte föreläggandet. Detta kan illustreras med följande exempel:

Person A har olovligen byggt en stuga. Byggnadsnämnden har utfärdat ett föreläggande om att person A ska riva stugan med vite. Detta innebär att person A måste riva stugan. Om personen inte gör det, kommer denne att behöva betala ett vite det vill säga en sanktionsavgift till staten. Vitet ersätter alltså inte föreläggandet att person A måste riva stugan.

Vad innebär detta för dig?

I ditt fall innebär detta att du måste riva stugan. Om du inte gör det, kommer du att behöva betala ett vite till staten.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga.

Abdishakur Mohamed ahmedRådgivare