FrågaOFFENTLIG RÄTTÖvrigt23/08/2024

Hur länge finns en dom för sexuellt ofredande och brott mot knivlagen kvar i belastningsregistret, och vad innebär gallring?

Hej, jag undrar om man blev dömd till sexuellofredande med 80 dagsbötter och brött mott knivlagen hur länge kan finas uppgifterna kvar i beläsnings register, om de ska försvinna efter 5 år kommer de försvinna totalt? mvh

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

För att besvara din fråga kommer jag använda mig av lag om belastningsregister och lag om förbud beträffande knivar och andra farliga föremål.

Hur länge kommer uppgifterna finnas kvar i belastningsregistret?

Din dom för sexuellt ofredande gallras efter fem år eftersom du fick böter som straff (17 § 9p lag om belastningsregister).

Svaret på ditt brott mot lag om förbud beträffande knivar och andra farliga föremål beror på vilket straff du fick. Om du även fick böter för det straffet så gallras det efter fem år (17§ 9p lag om belastningsregister), men om du fick fängelse som straff gallras det tio år efter frigivningen (17§ 1p lag om belastningsregister).

Om de försvinner efter fem år, försvinner uppgifterna totalt?

Ja, gallring innebär att uppgifterna förstörs i belastningsregistret.

Efter gallring går det inte längre att hitta ett mål genom att söka på person-/organisationsnummer. Då behövs uppgifter om målnummer och/eller datumet för att hitta domen (Domstol.se, se länk).

Hoppas du har fått svar på din fråga och stort lycka till!

Carl MalmströmRådgivare