FrågaOFFENTLIG RÄTTÖvrigt29/08/2024

Möjligheter till jaktlicens efter vapenbrott?

Har gått 6 år sen jag satt i fängelse för vapen brott kan jag söka jakt lisens nu?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Ett någorlunda svar på din fråga går att finna i vapenlagen (1996:67) (VL). I Sverige krävs att du har en godkänd jägarexamen för att du ska kunna söka och beviljas licens för jaktvapen. En sådan ansökan görs hos polisen som i sin tur antingen kan bevilja eller avslå. Det är först efter du fått en beviljad licens som du kan jaga med ett jaktvapen.

Enligt 2 kap. 5 § 1 st VL får tillstånd att inneha ett skjutvapen meddelas endast om det skäligen kan antas att vapnet inte kommer att missbrukas. För att bedöma risken för missbruk gör polisen en bedömning i det enskilda fallet, bl.a genom att kontrollera sökandens olika register för att se om denne dömts för något brott eller andra misskötsamheter. Alla brott föranleder inte att en ansökan ska avslås och även andra faktorer, såsom hur lång tid som förflutit sedan brottet, har betydelse vid bedömningen.

Trots det inte finns någon uttömmande lista över vilka brott som inte påverkar bedömningen får det med de ovan skrivna i beaktning antas vara så att ett fängelsestraff för vapenbrott kommer att leda till avslag av licensansökan. Däremot gallras (dvs raderas) uppgifter i belastningsregistret efter en viss tid, vilket således skulle kunna leda till ett annat utfall på ansökan. Vad gäller domar som lett till fängelsestraff gallras dessa i regel 10 år efter straffets avtjänande (jfr 17 § lag ((1998:620)) om belastningsregister).

Avslutningsvis skulle jag tro att din ansökan om jaktlicens kommer att avslås med tanke på brottet du dömts för. Du kan naturligtvis söka om jaktlicens och se, eller i annat fall vänta tills uppgifterna försvunnit ur registret och istället ansöka då.

Hoppas din fråga blev besvarad.

Med vänlig hälsning.

Lawline RådgivareRådgivare