FrågaSTRAFFRÄTTPåföljder09/04/2014

Syns (drog)rattfylleri på registerutdrag för LSS?

Hej min fråga är jag blev dömd 2012 för drograttfylla. Jag undrar om det kommer synas på mitt belastningsutdrag för LSS. Jag har fått ett nytt jobb som personlig assistent och måste beställa ett sånt. Jag är jätterädd att det ska synas :( Med vänlig hälsning

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Förutsatt att LSS-verksamheten omfattar stöd- och serviceinsatser åt barn med funktionshinder har du som enskild, enligt lagen (1998:620) om belastningsregister 9 § 2 st. 5 p, rätt att få ett begränsat utdrag ur belastningsregistret till den registerkontroll som måste göras innan en person får anställas i sådan verksamhet. Vad detta begränsade utdrag ska innehålla preciseras i förordningen (1999:1134) om belastningsregister 22 § 5 st. Bestämmelsen stadgar att endast uppgifter om domar, beslut eller strafförelägganden där påföljd har dömts ut för brott mot brottsbalken (1962:700) 3 kap. 1 (mord), 2 (dråp) och 6 §§ (grov misshandel), 4 kap. 1 § (människorov) 6 kap. (alla sexualbrott), 8 kap. 6 § (grovt rån) och 13 kap. 10 a § (barnpornografibrott) ska synas i registerutdraget. Förutsatt att du själv begär utdraget kommer alltså inte detta innehålla din rattfylleridom.

I sammanhanget bör dock nämnas att en statlig, kommunal eller landstingskommunal myndighet som beslutar om anställning av personal inom bl.a. vård av utvecklingsstörda på egen hand kan begära ut fullständiga uppgifter ur belastningsregistret för de brott som inneburit en annan påföljd än böter, detta med stöd av förordningen 11 § 1 st. 5 p. Om du därför exempelvis ålagts fängelse som påföljd för domen om rattfylleri och myndigheten som prövar anställningsansökan begär registerutdraget kommer domen att synas på detta.

Har du fler frågor är du välkommen att ställa dessa här!

MVH

Lawline RådgivareRådgivare