FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt26/04/2022

Syns det i ens belastningsregister när ens barn har begått brott?

Hej! Min son har tagits för olovlig körning i och med att hans epa gick för fort. Han erkände på plats och bilen är beslagtagen och vi väntar på förhör. Jag hade ingen aning om detta såklart, jag har själv kört den tidigare och då gick den lagligt. Min fråga är, blir han prickad och hur drabbar detta mig då han är 16 år? Jag ska nämligen söka arbete där utdrag ur belastningsregistret skall ges, och jag ansvarar ju för min son?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du har inkommit med din fråga till Lawline.

Jag tolkar frågan som att du undrar vilka följder det kan få för dig som förälder att din son begår brott, samt om han kommer att bli ”prickad” i belastningsregistret.

Som förälder kan du bli skadeståndsskyldig för skador som dina barn vållar genom brott (3 kap 5 § skadeståndslagen). Detta skadestånd är dock begränsat till att omfatta högst 1/5 prisbasbelopp (9660 kr år 2022). Jag tolkar dock frågan som att han inte åsamkat några skador.

Om han blir dömd för brottet, vilket är sannolikt med tanke på att han erkänt, så kommer han att dömas för olovlig körning, vilket kommer att resultera i böter (3 § första stycket första meningen trafikbrottslagen). Om man döms till bötesstraff så framgår det av belastningsregistret i fem år från och med dagen för domen eller strafföreläggandet (3 § första punkten & 17 § nionde punkten belastningsregisterlagen).

Således kommer det alltså att synas i din sons belastningsregister, inte i ditt. Du är inte ansvarig för hans brott.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar,

Viktor VårlidRådgivare