FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt30/04/2024

Hur mycket alkohol får man ha i en bil på en helt vanlig väg i Stockholm?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det korta svaret är att det inte finns någon maxbegränsning för hur mycket alkohol som du får ha i en bil på "en helt vanlig väg i Stockholm". Det beror på att det inte finns någon maxbegränsning av hur mycket alkohol du får köpa på systembolaget i Sverige.

Det kan dock vara bra att veta att det finns särskilda regler om hur mycket alkohol som du köpt utomlands som du får ta med dig in i Sverige i form av tullregler. Du får nämligen endast ta med dig alkohol in i Sverige om du fyllt 20 år, om du transporterar eller bär alkoholen själv samt om den är för personligt bruk eller familjens personliga bruk. Den mängd som brukar tillåtas som personligt bruk är inte mer än 10 liter spritdryck, 90 liter vin, 20 liter starkvin och 110 liter öl. Om du försöker ta in mer alkohol än så måste du kunna visa på att du till exempel ska hålla i en större fest. Vid misstanke om skattebrott eller smuggling kan alkholen beslagtas i väntan på utreding. Du kan läsa mer om Tullverkets riktlinjer här!

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Ellen PiggRådgivare