Skadestånd - Oprioriterad fordran

Hej!

Jag och min man sålde vår villa via en mäklare. Hos mäklaren undertecknades ett köpeavtal mellan oss och det köpande paret. De betalade sedan inte handpenningen i tid och efter ytterligare 3 veckor med olika förklaringar till varför handpenningen uteblev, så aviserade vi om hävning av avtalet. De fick ytterligare en vecka på sig att betala handpenningen, men denna uteblev. VI hävde således kontraktet.

Efter lite undersökning från mig, kom jag fram till att det underlag de skickat via sms på att de hade kontanta medel på banken var förfalskat och istället hade båda två tillsammans ett skuldsaldo hos kronofogden på dryga 740 000 kr.

Nu skall jag och min man stämma detta par på skadestånd för den skada vi lidit på grund av att vi var tvungna att häva köpekontraktet.

Då dessa båda har ett skuldsaldo hos Kronofogden sedan tidigare är min fråga om vi överhuvudtaget kommer att kunna få betalt för detta skadestånd om de saknar tillgångar? Hur går man tillväga då?

Med vänlig hälsning,

Anna

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till oss på Lawline!

Om de tilltänkta köparna gått i konkurs, kommer skadeståndet att ses som en en så kallad oprioriterad fordran (se 18 § förmånsrättslagen) och betalning utgår först när fordringar med särskild eller allmän förmånsrätt reglerats. Det är ytterst sällan det finns pengar kvar i ett konkursbo för att reglera oprioriterade fordringar.

Vad ni kan göra är att ansöka om betalningsföreläggande hos kronofogdemyndigheten (KFM). När KFM fastställt skulden kan de hjälpa till med verkställighet genom utmätning. Det förutsätts dock att de tilltänkta köparna har några tillgångar att utmäta.

Vänlig hälsning,

Lawline RådgivareRådgivare