Kan man använda ”svaga ogiltighetsgrunder” vid invändingsrätten för enkla skuldebrev?

Hej! Fattar inte, kan man använda ”svaga ogiltighetsgrunder” vid invändingsrätten för enkla skuldebrev ? Eller bara de starka tex rångtvång 28 paragrafen AvtL. För vid löpande skuldebrev kan man väll inte rikta svaga ogiltighetsguender mot en borgenär? Mvh

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga! Baserat på hur du formulerat dig i din fråga utgår jag från att du är införstådd i vad som skiljer enkla och löpande skuldebrev åt.

Det stämmer att man kan använda ”svaga ogiltighetsgrunder” (t.ex. svek enligt 30 § avtalslagen) vid invändningsrätten för enkla skuldebrev. Detta följer av den allmänna fordringsrättsliga principen som kommer till uttryck i 27 § skuldebrevslagen som kort sagt innebär att förvärvaren (den som "köpt" skuldebrevet) inte äger bättre rätt än överlåtaren (den som "sålt" skuldebrevet) mot gäldenären (den som ska betala). I de fall rättshandlingen (det enkla skuldebrevet) vore ogiltigt enligt avtalslagens bestämmelser kommer denna ogiltighet kvarstå även om skuldebrevet säljs vidare. Gäldenären kan då rikta såväl svaga som starka ogiltighetsgrunder mot förvaren. Detta skiljer sig från vad som gäller vid löpande skuldebrev där det enbart är vissa invändningar som gäldenären kan åberopa (se 15 § skuldebrevslagen). Motivet bakom denna distinktion har varit att förvärvaren av ett enkelt skuldebrev (alltså ett skuldebrev som inte varit avsett att omsättas) ansetts sakna ett särskilt behov av skydd mot invändningar. Vid löpande skuldebrev är situationen emellertid en annan eftersom dessa är avsedda att omsättas.

Med detta sagt hoppas jag att mitt svar har varit till hjälp. Om det kvarstår några frågor är du välkommen att antingen åter höra av dig till oss på Lawline eller rikta din fråga till mig personligen, om du väljer det senare kan du nå mig på Hugo.Clemedtson@Lawline.se.

Hugo ClemedtsonRådgivare