Vad kan jag göra om min motpart vägrar betala mig enligt vårt avtal?

Hej! Förra året kom en person med sin katt för parning med min raskatt. Hon skrev till mig på min annons på blocket där jag frågade henne vilket betalningsalternativ hon ville ha. Hon skrev vilket och de var att jag skulle få en språngavgift och sedan en summa per kattunge och jag Har det sparat. När kattungarna kom så skrev hon att jag får se om 10 veckor. Nu Har det gått 18 veckor och hon har blockerat mig överallt. Vad har jag för rättigheter? Har på smsa sparat där hon skriver vad jag ska gå och när. Och på blocket vad vi kom överens om!

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Tolkning av frågan.

Som jag tolkar din fråga har du slutit ett avtal om att få betalt för att para din katt med en annans. När du sedan skulle begära betalt har din motpart blockerat dig och du kan nu inte få kontakt med denne längre. Du undrar nu vilka alternativ du har och vad du kan göra.

Vad är det som egentligen gäller mellan er två?

När ni kommer överens om priset och parningen så slöt ni ett avtal. Avtal är juridiskt bindande handlingar och ska därmed hållas. Avtalet avsåg att du erbjöd din katt för parning med hennes mot betalning. Du har därefter uppfyllt din del av avtalet men hon har inte det. Den egentliga frågan är därmed hur du kan gå tillväga för att kräva betalning.

Hur kan du gå tillväga för att kräva betalning?

För det första rekommenderas alltid att försöka prata med varandra och försöka kräva motparten på betalning så sätt. Detta kan såklart bli komplicerat när hon har blockerat dig överallt, men du kan exempelvis prova att skicka ett brev på posten om du har tillgång till motpartens adress.

För det andra kan du ansöka om ett betalningsföreläggande hos Kronofogdemyndigheten. Ett sådant kan utfärdas när fordringen, det vill säga rätten till att få betalt, inte är stridig i sig utan problemet endast ligger i att motparten inte vill betala av någon anledning. Detta går till så att du fyller i en blankett som du skickar till myndigheten där du anger till vem det riktar sig, beloppet, samt vilket grund (själva avtalet) du har för betalning. Detta kan exempelvis vara bilder från era konversationer eller liknande. Därefter riktar sig Kronofogdemyndigheten till din motpart och tar kontakt med denne. Du hittar mer info om betalningsförelägganden här.

Ett tredje alternativ är att vända sig till Tingsrätten med en stämningsansökan där du begär betalt. Detta ska dock ses som en absolut sista utväg.

Mina råd till dig.

Jag rekommenderar dig i första hand att själv försöka få kontakt med din motpart. Om detta inte är möjlig över internet så prova ett skicka ett brev där du förklarar läget och vad du anser dig ha rätt till. Om ni har ett faktiskt belopp ni har kommit överens om och det enda problemet är att motparten vägrar betala efter att du försökt få kontakt kan du därefter vända dig till Kronofogdemyndigheten och ansöka om ett betalningsföreläggande. Att gå till Tingsrätten rekommenderar jag absolut inte då det alternativet riskerar att dra ut på tiden och bli mycket kostsamt för båda parter.

Jag hoppas att du fått svar på din fråga. Om du har ytterligare funderingar är du välkommen att vända dig till oss på Lawline igen, antingen genom att ställa en fråga till eller boka tid med en jurist här.

Vänligen,

Emil Szepesvari BurmanRådgivare