FrågaSTRAFFRÄTTPåföljder26/11/2014

Samhällstjänst belastningsregistret

Hej! När jag var 15år så blev jag dömd för stöld efter att ha hittat en plånbok i en matbutik som jag och en kompis tog med ut. Efter att ha tagit pengarna som fanns i den så slängde vi plånboken. Vi blev senare kallade till förhör och sen blev det domstol och vi blev dömda till 30 timmars samhällstjänst var och fick betala tillbaka pengarna. Hur länge syns det här i mitt belastningsregister? Har funderingar på att utbilda mig till väktare och är orolig för att min idiotiska handling för snart 7 år sedan kommer påverka mina framtida jobb/utbildningsmöjligheter.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Hur lång tid det tar innan brottet gallras från belastningsregistret beror dels på vilket straff som dömdes och dels hur gammal du var vid tidpunkten för brottet.

Du skriver att du dömdes till samhällstjänst, vilket är förenat med villkorlig dom eller skyddstillsyn (här troligtvis villkorlig dom), samt att du var 15 år. Det här innebär att gallring ur belastningsregistret sker efter 5 år, se 17 § 4 punkten b Lag om belastningsregister (https://lagen.nu/1998:620#P17S1).

Sammanfattningsvis bör alltså gallring ur belastningsregistret redan ha skett.

Jag hoppas att svaret var till hjälp!

Vänligen,

Sarah SaajakariRådgivare