FrågaFAMILJERÄTTBarnrätt30/12/2019

Resa till Azerbajdzjan med minderårig

Hej!

Min fru vill resa till Azerbajdzjan med min son. Vi är alla svensk medborgare. Behöver min fru bekräftelse från mig att resa med sonen? Om det behövs nånting skriftligt papper vad är det för papper och vilken myndighet ger det?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Inledningsvis kan sägas att vad som gäller vid resor varierar från land till land.

Då Azerbajdzjan inte ingår i Schengen-området, måste samtliga resenärer medta giltig resehandling (till exempel pass). Se mer här.

För att resa till Azerbajdzjan krävs också visum. Enklast är att ansöka om e-visum via Asan Viza på myndighetens hemsida, som ni hittar här. Det är viktigt att själv skriva ut e-visumet för att kunna visa det vid gränskontrollen. Utländska medborgare som vistas i Azerbajdzjan i mer än tio dagar måste också inom dessa tio dagar registrera sig hos landets migrationsmyndighet. Mer information om resor till Azerbajdzjan finns på ambassadens hemsida, här.

Det nämns ingenting i denna reseinformation om att medgivande från vårdnadshavare krävs för att resa med minderårig. Dock rekommenderar jag starkt att du och eventuell annan vårdnadshavare (om den andra vårdnadshavaren inte är din fru) skriver under ett skriftligt medgivande som medförs på resan och kan visas upp vid behov. Ett sådant medgivande är ett krav hos vissa resebolag. Kolla upp vad som gäller hos det aktuella resebolaget och om de i sådana fall har en egen blankett för detta som de vill att ni fyller i.

Hoppas du känner att du har fått svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Anna JohannessonRådgivare