FrågaFAMILJERÄTTBarnrätt29/08/2024

Möjligheten att bli vårdnadshavare till bonusbarn

Hej. Jag är förlovad med en utländsk man som har ensam vårdnad av sin minderårige son sedan pojkens födsel ungefär. Jag är alltså inte mamman. Men vi ska nu gifta oss och de ska så småningom flytta till Sverige (de bor inte här än). Blir jag automatiskt vårdnadshavare för pojken genom äktenskapet eller måste det anmälas någonstans? Pappan vill att vi ska ha gemensam vårdnad.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline!

UTREDNING

Den lagstiftning som främst behöver beaktas vid behandlingen av ditt ärende är föräldrabalken (FB).

Vem är ett barns vårdnadshavare?

I Sverige gäller som huvudregel att barn står under vårdnaden av båda föräldrarna eller en av dem. Svensk domstol kan dock anförtro vårdnaden åt en eller två särskilt förordnade vårdnadshavare eller åt en tillfällig vårdnadshavare (6 kap. 2 § FB). Det kan vara nödvändigt om en förälder är olämplig som vårdnadshavare eller inte kan ta hand om sitt barn.

Den som är vårdnadshavare har det rättsliga ansvaret över barnets person. En vårdnadshavare är alltså skyldig att se till att barnets behov blir tillgodosedda och ansvarar för barnets personliga förhållanden (6 kap. 1 § FB och 6 kap. 11 § FB).

Vilka rättigheter och skyldigheter har en bonusförälder

En person som gifter sig med någon som har barn blir inte vårdnadshavare till barnet och har därför i huvudsak inget rättsligt ansvar för barnets personliga förhållanden.

I ditt fall innebär det att du inte blir vårdnadshavare till pojken. Du kan dock bli underhållsskyldig gentemot pojken om du gifter dig med hans pappa och ni alla varaktigt bor tillsammans (7 kap. 5 § FB). Du kan även i vissa situationer ha en skyddsplikt gentemot pojken om du exempelvis går med på att hålla uppsikt över honom. Du kan då bli rättsligt ansvarig om exempelvis en olycka inträffar och det beror på att du brustit i din uppsikt.

Adoption som möjlighet

Ett sätt för dig att bli vårdnadshavare över pojken är om du adopterar honom. Enligt svensk lag får en make eller sambo med sin makes eller sambos samtycke adoptera hans eller hennes barn (4 kap. 6 § FB). För att en adoption ska vara möjlig krävs samtycke från barnets vårdnadshavare och från barnet själv om barnet är 12 år eller äldre (4 kap. 8 § FB och 4 kap. 7 § FB). Rätten ska även ge den som är förälder till den som sökanden vill adoptera tillfälle att yttra sig inom en viss tid (4 kap. 18 § FB). Jag tolkar det som att pojken inte är svensk medborgare och saknar permanent uppehållstillstånd eller permanent uppehållsrätt i Sverige. Det krävs då att rätten inhämtar yttrande från migrationsverket, om det inte är obehövligt (4 kap. 17 § FB). Slutligen ska adoptionen anses lämplig i det enskilda fallet och vara förenligt med barnets bästa (4 kap. 2 § FB och 4 kap. 1 § FB).

Avslutande ord

Vid fler frågor är du varmt välkommen att höra av dig på nytt. Antingen här på hemsidan genom någon av våra betaltjänster eller via vår ordinarie byråverksamhet. Jag finns tillgänglig på klara.lindblom@lawline.se. Där får du mer än gärna kontakta mig ifall du önskar ytterligare hjälp i den fortsatta processen.

Avslutningsvis hoppas jag att du känner dig tillfredsställd med min förklaring av situationen.

Mvh,

Klara LindblomRådgivare