FrågaFAMILJERÄTTBarnrätt30/06/2024

Får man flytta utomlands med barn om man har ensam vårdnad?

Hej Jag har ensamvårdnad. Mitt ex lämnade mig höggravid. Jag har med tiden sakta men säkert börja hitta livsglädje och skapat nya planer för mig själv och vår dotter. En av mina önskan är att få bo utomlands Spanien 1 år. Skulle det vara möjlighet att komma fram till en sån överenskommelse med pappan? Jag vill för hennes skull att hon ska göra träffa sin pappa men jag vill inte bli begränsad.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Utifrån din frågeställning tolkar jag det som att du undrar om du som ensam vårdnadshavare har rätt att flytta utomlands med din dotter. Jag kommer nedan redogöra för de regler som är relevanta för din frågeställning utifrån föräldrabalken (FB).

Den som har ensam vårdnad om ett barn kan utan samtycke välja att flytta utomlands

Om en förälder har ensam vårdnad har denne både en rättighet och en skyldighet att bestämma i alla frågor som rör barnets personliga angelägenheter. I takt med barnets stigande ålder och utveckling måste dock hänsyn tas till barnets önskemål och synpunkter (6 kap. 11 § FB). Har du, som i detta fall, ensam vårdnad bestämmer du ensam om det bästa för er är att flytta till Spanien i ett år. Utifrån din frågeställning tolkar jag det som att barnet idag inte har någon kontakt med den andra föräldern. Viktigt att beakta är dock att barnet har rätt till båda sina föräldrar och ett umgänge med den andra föräldern (6 kap. 15 § FB). Men andra ord har du full rätt att flytta utomlands ett år utan den andra förälderns medgivande.

Vi på Lawline kan hjälpa dig att ta din fråga vidare

Jag hoppas att du fått svar på din fråga och önskar dig stort lycka till! Om du har ytterligare frågor eller funderingar så tveka inte att höra av dig till någon av våra förträffliga jurister. Du är varmt välkommen att kontakta oss via telefon på 08-533 300 04 eller via mail på info@lawline.se

Vänligen,

Anna EvensRådgivare