FrågaSTRAFFRÄTTPåföljder30/12/2018

Registrerad efter misstanke

Hej!

Jag undrar om det finns något register i Sverige över de som har blivit gripna (liknande arrest record i USA). Om man blir misstänkt för narkotikabrott (använding) och följer med till polisstationen för ett urin prov som visar sig vara negativ självklart och förundersökningen läggs ner räknas då det som om man blir gripen? Jag håller nämligen med mitt Green Card till USA och jag undrar om det finns något register över de som har blivit misstänkta för sådana små brott och om polisen ens kan lämna sådan information till myndigheterna där? Som sagt testet var negativ och förundersökningen är nedlagd. Det finns t.ex en fråga om " Have you ever been arrested or convicted of committing any crime?" Och jag är osäker om jag ska svara ja eller nej på den frågan.

Mvh

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det finns i Sverige idag två stycken register som kan krävas ut för att bedöma någons interaktion med polisen. Det finns ett misstankes register som regleras i lagen om misstankeregister samt ett belastningsregister som regleras i lagen om belastningsregister.

Belastningsregistret

Då du inte begått något brott kommer du inte finnas i detta register.

Misstankeregistret

I misstankeregistret finns de som är skäligen misstänkta för brott. Om du var skäligen misstänkt för brott ska du ha informerats om detta och det innebär att du förs in i detta register enligt 3 § lagen om misstankeregistret. Oavsett om du varit skäligen misstänkt eller ej bör de uppgifterna nu vara gallrade då förundersökningen lades ner enligt 13 § lagen om misstankeregistret.

Du bör alltså inte finnas med i något relevant register då du aldrig blivit dömd för ett brott och att du inte längre är misstänkt för något brott.

Jonathan JademyrRådgivare