Provisorisk förvaltning enligt 18 kap 2§ 1 st. ÄB

Betr. ÄrvdaBalken. 18 kap. 2 § 1 st. Kan detta stycke gälla någon annan än dödsbodelägare och make?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

I 18 kap 2§ ärvdabalken (ÄB) regleras den s.k. ”provisoriska” förvaltningen. Denna paragraf reglerar vem det är som ska vårda den dödes egendom innan denna kommer under förvaltning av samtliga dödsbodelägare. Enligt 18 kap 2§ 1 st. ÄB är det i första hand delägare som bott tillsammans med den döde som omfattas av skyldigheten att provisoriskt vårda egendomen men skyldigheten sträcker sig även till annan delägare som har möjlighet att vårda egendomen. Denna provisoriska förvaltningsskyldighet gäller även för efterlevande make som bodde med den avlidne men även för efterlevande sambo under förutsättning att denne är att anse som delägare. Svaret är således att inte några andra än dödsbodelägare och efterlevande make som bodde med den avlidne omfattas av första stycket.

Något som kan vara värt att påpeka är att om egendom redan står under vård av förmyndare, syssloman eller annan enligt första stycket så finns det ingen anledning att flytta över egendomen till en tillfällig vårdare. Under denna förutsättning betyder detta att varken dödsbodelägare eller efterlevande make som bodde med den avlidne behöver uppfylla sin skyldighet att provisoriskt vårda egendomen.

Hoppas detta var svar på din fråga!

Bestämmelsen i ÄB hittar du här

Vänligen,

Mattias LiljebäckRådgivare