Preskriptionstid för dataintrång och belastningsregister

Hej,

Jag blev misstänkt för dataintrång för snart 3 år sedan och var på ett förhör 6 månader senare. Därefter har jag inte hört något mer och jag har ingen anmärkning i belastningsregistret. Jag har förstått att preskriptionstiden är på 5 år. Ska jag förvänta mig åtal inom drygt två år? Och är det i samband med åtal som anmärkning syns i belastningsregistret?

Tack på förhand!

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Dataintrång utgör ett brott enligt 4 kap. 9 c § i brottsbalken. Det maximala straffet för det brottet är två år. Det gör mycket riktigt preskriptionstiden till fem år, vilket stadgas i brottsbalken 35 kap. 1 §. Således måste häktning eller åtal för brottet ske inom fem år för att gärningsmannen ska kunna dömas. Detta gör att åklagare måste väcka åtal inom två år om de vill döma dig för dataintrång. Det är dock svårt att säga om du ska förvänta dig att bli åtalad eftersom det beror på om åklagaren har gått vidare med utredningen, däremot är det säkert att det måste ske inom två år.

En person blir inte införd i belastningsregistret enbart genom att bli åtalad utan det krävs att personen blir dömd för ett brott. Detta framgår av 3 § i belastningsregisterlagen. En annan ordning skulle förmodligen vara oförenlig med en av straffrättens grunder, nämligen att man är oskyldig till motsatsen bevisas.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga!

Lawline RådgivareRådgivare