Får min fru sprida bilder på min bostad?

Min fru och jag har levt särbo i några år. Jag har under dessa år varit orolig för skilsmässa och mått dåligt och inte orkat ta hand om mitt hus och det har varit ostädat och stökigt. Nu har jag fått reda på att hon tagit och spridit bilder på insidan av huset till sina vänner och andra hon pratat med. Jag skäms och mår fruktansvärt dåligt av detta och är rädd att det ska skada mitt företag som jag trotts allt lyckat driva framgångsrikt. Har hon rätt att göra detta eller kan jag skydda mig från spridning av dessa bilder på något vis?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att din fru har tagit bilder på ditt hus stökiga insida och spridit dessa bilder till vänner och andra personer i hennes närhet. Du mår dåligt över detta och är rädd att det ska skada ditt företag på något vis. Du undrar nu om hon har rätt att göra detta eller om du kan skydda dig mot spridningen av bilderna.

Aktuell lagstiftning är Brottsbalken (BrB).

Spridning av bilder

Jag antar att bilderna som spridits inte är på dig utan på huset i övrigt. Om det är så att hon har fotat dig skulle det kunna röra sig om kränkande fotografering enligt 4 kap 6 a § BrB. Det innebär att någon olovligen och med tekniskt hjälpmedel i hemlighet tar upp bilder av någon som befinner sig inomhus. Straffet är böter eller fängelse i högst två år. Men det krävs alltså att du framkommer på bilderna.

Det skulle också kunna röra sig om olaga integritetsintrång enligt 4 kap 6 c § BrB, om bilderna som är tagna inuti bostaden sprids. Paragrafen tar sikte på att den som gör intrång i någon annans privatliv genom att sprida bild eller uppgift på ex. någon som befinner sig i en mycket utsatt situation. Handlingen är brottslig om spridningen är ägnad att medföra allvarlig skada för den som bilden rör. Straffet är böter eller fängelse i högst två år.

Sammanfattning

Sammanfattningsvis kan sägas att det finns bestämmelser i brottsbalken som skulle kunna aktualiseras. Eftersom jag inte vet riktigt vad det är för typ av bilder så är det svårt för mig att bedöma om något brott är begånget eller inte. Jag ser det dock som osäkert om bilderna skulle nå upp till olaga integritetsintrång enligt 4 kap 6 c §, men det beror som sagt vad bilderna föreställer.

Det du kan göra för att skydda dig själv är att göra en polisanmälan om du befarar att något brott är begånget.

Jag hoppas att det gav dig tillräckligt med svar på din fråga!

Om du har fler frågor om ditt ärende är du välkommen att höra av dig till mig på tilda.hansson@lawline.se, så ska jag göra mitt bästa för att hjälpa dig ytterligare.

Du är även välkommen att höra av dig på nytt genom våra betaltjänster eller ordinarie byråverksamhet.

Med vänlig hälsning,

Tilda HanssonRådgivare