Påföljd vid stöld och gallringstider för belastningsregistret

Hej Jag åkte fast för stöld (varan kostade 1900kr), erkände och nu väntar på domen. Det är första gång för mig och jag undrar vad blir straffet och hur länge finns man kvar i belastningsregister. Jag har fast jobb, tjänar 400.000 om året, inga barn, inga skulder, inga anmärkningar. Tack på förhand Daniel

Lawline svarar

Hej Daniel,

Straffskalan för stöld är enligt 8 kap. 1 § Brottsbalken (BrB) fängelse upp till högst 2 år. Enligt paragrafen har brottet stöld inget bestämt lägsta straff, därmed blir regeln i 26 kap. 1 § st. 2 BrB aktuell. Där anges det att ett fängelsestraff inte får understiga 14 dagar.

Enligt Brottsförebyggande rådets statistik är den vanligaste påföljden för butiksstölder och snatteri strafföreläggande och böter. Av din fråga framgår det att du erkände brottet vilket kan påverka straffet i mildrande riktning, se 29 kap. 5 § p. 5 BrB. Om du har återställt den stulna varan eller betalat tillbaks varans värde (vid fall då varan är konsumerad eller förstörd) kan även detta utgöra en omständighet som talar för ett lägre straff, se 29 kap. 5 § p. 2 BrB. Att betala skadestånd i enlighet med lagakraftvunnen dom utgör däremot inte ett sådant skäl, se NJA 1997 s. 652.

Hur länge du är kvar i belastningsregistret beror på vilket straff du får, förutsatt att du döms för stöld. Gallringstiderna finner du i 16-18 §§ i lagen (1998:620) om belastningsregister. Gallringstiderna påverkas också vid vissa fall beroende på om du var 18 år eller äldre vid tidpunkten för brottet.

Vid fängelsestraff tas dina uppgifter bort först efter 10 år efter det att straffet har avtjänats.

Vid villkorlig dom tas dina uppgifter bort först efter 10 år efter avkunnad dom eller vid godkännande av strafföreläggande om du var 18 år eller äldre vid tidpunkten för brottet, annars är tiden 5 år.

Vid penning- och dagsböter tas dina uppgifter bort först efter 5 år efter avkunnad dom eller vid godkännande av strafföreläggande.

Med vänlig hälsning,

Sina AminiRådgivare