FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt26/12/2013

Överlåtelse av banklån

Hej, Jag och min man har en bostadsrätt som vi bor i och lägenheten står på mig, men lånet på lägenheten står på en vän till mig. Min man kunde inte ta nåt lån eftersom han inte hade ett jobb då, han pluggade och jag kunde inte ta lånet själv eftersom vi var gifta redan. Nu är han klar med plugget och har fått en anställning i veckan... Min fråga är om min vän kan bara överlåta lånet på mig och min man? Måste min man ha arbetat en tid innan han kan ta över ett överlåtelse av bolån? Ska min vän sen behöva deklarera denna gåva som jag fick av honom? min bank är sbab Tack på förhand för hjälpen Mvh

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Lånet är ett avtal mellan banken och din vän. För att ändra så att du och din man blir gäldenärer, de som är skyldiga att prestera något d.v.s. betala tillbaka skulden, krävs därför att banken går med på det. Det är alltså inte något som står din vän fritt att överlåta till dig.

Som jag förstår dig vill du att du och din man blir solidariskt betalningsansvariga för lånet. Det innebär att borgenären, den som har en fordran att driva in d.v.s. banken, kan välja att kräva ut pengarna av endera gäldenär. Vilka krav banken ställer på sina låntagare är i viss mån upp till banken men faktorer som spelar in är lånets storlek och låntagarens ekonomiska situation och där är din makes anställningsform och inkomst av betydelse. Bedömningen kan variera från fall till fall och utan mer information om dessa förhållanden kan jag tyvärr inte ge något mer bestämt svar.

Gåvor är inte en skattepliktig inkomst och är därför inte heller en avdragsgill kostnad. Din vän kan alltså inte ta upp gåvan som en avdragsgill kostnad i sin deklaration.

MVH

Lawline RådgivareRådgivare