Vilka krav ställs för att en uppsägning ska vara giltig?
Hej Jag har ett företag och valde att anlita ett företag som tillhandahåller en bokningstjänst som bokningssystem 2023. Jag hade detta i ett år och valde sen att avsluta deras tjänst. Jag sa upp avtalet skriftligt via mejl 29/10-24. Efter det sökte de mig via telefon och sa att de ville ställa några frågor. Jag svarade inte på deras samtal som jag tolkade som övertalning/försäljning. Efter 3 mån (min uppsägning)får jag ny faktura och när jag ringer och frågar varför säger de att avtalet upphör först efter att vi haft ett avslutande samtal, alltså 5/5-25. Är det här rimligt och lagligt. De har inte skrivit och nämnt något om att uppsägningen ska ske på detta sätt. Kan de bestämma när uppsägningen ska ske? Tacksam för svar
Lawline svarar
Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga! Jag tolkar din fråga så att du undrar vilka krav som ställs för att en uppsägning ska vara giltig.
Viktigt att notera är att det i Sverige som huvudregel råder avtalsfrihet. Detta innebär att bokningsföretaget (nedan benämner jag bokningsföretaget "företaget") vid avtalets ingående som utgångspunkt kan ställa upp villkor som reglerar vilka krav som ställs för att en uppsägning ska vara giltig. Exempelvis kan det förekomma att det ställs krav på att uppsägningen ska vara skriftlig och inte får vara muntlig (se t.ex. rättsfallet NJA 2015 s. 186). Således är det också möjligt för företaget att ställa upp krav om att uppsägningen blir giltig först efter ett avslutande samtal. Min första rekommendation till dig är således att granska avtalet (sannolikt bör du då söka bland deras allmänna villkor, förutsatt att du vid något tillfälle givit uttryck för att du godkänt deras allmänna villkor) och undersöka om det där finns något villkor som innebär att en giltig uppsägning förutsätter att det skett ett avslutande samtal. Beroende på vad som står i avtalet aktualiseras nämligen olika frågor som kommer redogöras för nedan.
Observera följande: Enbart det faktum att det eventuellt står att det efter uppsägningen ska ske ett avslutande samtal innebär inte att detta avslutande samtal är en förutsättning för uppsägningens giltighet. Troligtvis krävs det att det tydligt framgår av avtalet att det avslutande samtalet verkligen varit en förutsättning för uppsägningens giltighet (och alltså inte bara en allmän rutin) för att man ska kunna göra denna tolkning. Återkoppla gärna till mig över mail (se nedan) om du har frågor över hur avtalet borde tolkas.
Om avtalet inte ställer krav på hur uppsägning ska gå till
Om det inte finns något i avtalet som reglerar hur uppsägning ska gå till blir vi, vid besvarandet av din fråga, hänvisade till allmänna avtalsrättsliga principer, som i något förenklad mening är vad som gäller om inte annat avtalats. Enligt allmänna avtalsrättsliga principer betraktar man då en uppsägning som en ensidig och oåterkallig rättshandling. Detta innebär att uppsägningen som huvudregel blir bindande redan efter att du har skickat iväg den, utan att det krävs något ytterligare agerande från den som tar emot uppsägningen. Förutsatt att det inte finns något särskilt i avtalet som reglerar hur uppsägning ska gå till är min bedömning således att företaget inte vid ett senare tillfälle kan villkora uppsägningens giltighet genom att påstå att det krävs ett avslutande samtal. Om företaget ville göra så borde det ha skett redan vid avtalets ingående (d.v.s. att det borde framgå i avtalet).
Om avtalet ställer krav på hur uppsägning ska gå till
Om det däremot i avtalet framgår att en giltig uppsägning förutsätter att det skett ett avslutande samtal blir bedömningen givetvis en annan; utgångspunkten blir då nämligen att det är detta som gäller. Dock finns det möjligtvis ett begränsat utrymme att avvika från detta. I långvariga avtalsförhållanden gäller det nämligen en lojalitetsplikt avtalsparterna emellan. Om det är möjligt att bevisa att företaget måste ha insett att du felaktigt varit av uppfattningen att avtalet sagts upp på ett giltigt sätt, men trots detta inte upplyser dig om missförståndet, är det möjligt att företaget får bära risken för detta (jfr NJA 2018 s. 171 p. 10 och 6 § andra stycket avtalslagen). Möjligen skulle man kunna argumentera för att företaget vid ett tidigare stadium borde ha klargjort vilket syfte det avslutande samtalet hade. Deras underlåtenhet att göra så skulle möjligen kunna ge visst stöd för att de måste ha insett att du varit i en felaktig uppfattning att en giltig uppsägning skett. Det är dock oklart om detta ensamt är tillräckligt för att bevisa att företaget haft en sådan insikt. Här rör det sig om svåra frågor. Det finns skäl att överväga om det ens är värt att tvista om en så pass komplicerad fråga när det enbart rört sig om en enskild faktura.
Sammanfattning och återkoppling
Sammanfattningsvis har jag alltså kommit fram till att svaret på din fråga hänger på vad som framgår i avtalet mellan dig och företaget. Om det inte i avtalet framgår att en giltig uppsägning förutsätter att det skett ett avslutande samtal är du troligtvis inte skyldig att betala fakturan medan det motsatta gäller om det skulle framgå att det ställs ett sådant krav.
Med detta sagt hoppas jag att mitt svar har varit till hjälp! Om det kvarstår några frågor är du välkommen att åter höra av dig till oss på Lawline. Om du har några frågor angående mitt svar kan du nå mig på Hugo.Clemedtson@lawline.se.