FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt08/07/2024

Hur ska man tolka ett avtalsvillkor?

Hej. Min fråga gäller ett bostadsköp där klausul skrivits i köpeavtalet om att köparen önskar beställa och genomföra en egen husbesiktning. Finns ett sista datum där köparen har rätt att låta köpet återgå om hen inte är nöjd gällande något som framkommer vid besiktningen. På köpeavtalet står att " köparen ska framställa begäran om återgång senast (ovan angivna datum) skriftligen till säljaren" Min fråga är om detta skall tolkas bokstavligt? Eller räcker det att köparen meddelar begäran om återgång av köp skriftligt eller muntligt enbart till mäklaren? Tack på förhand

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Din fråga berör avtalstolkning och kan vara svår att besvara utan att se avtalet i sin helhet men med det sagt kan jag utifrån din frågas omständigheter göra följande tolkning.

Ska avtalet tolkas bokstavligen?

Utan att veta hur resten av avtalet gör jag så följande tolkning. I avtal brukar man tala om fall där oklara villkor ger uttryck för tolkning av hur dem bör tolkas men den kanske viktigaste objektiva omständigheten är avtalets ordalydelse. Fler avtalstvister uppkommer ofta pga. följande orsaker:

  • Ordalydelsen i avtalet är otydlig och lämnar utrymme för olika tolkningar,
  • Att avtalet inte säger något alls eller
  • Avtalet säger flera saker som är oförenliga med varandra

Av din fråga framgår det dock för mig som tydligt att köparen för att avsäga sig avtalet skriftligen ska framställa begäran om återgång till säljaren. Det kan här tolkas olika vem säljaren är om man gått via en mäklaren men i ett fall som detta då jag inte vet hela avtalet skulle jag säga att det rör sig om den som anlitat mäklaren och inte mäklaren i sig.

Sammanfattningsvis

Det framgår för mig av det avtals villkor som du anger att det ska tolkas bokstavligt! Det innebär att det inte räcker med att meddela endast mäklaren och eftersom avtalet tydligt säger att det ska begäras skriftligen hade det absolut inte fungerat muntligen till mäklaren.

Vad rekommenderar jag?

För att köparen i detta fallet så ska avsäga sig avtalet rekommenderar jag så att man hör av sig till både mäklaren och säljaren som mäklaren gått via för att vara säker! Detta då före angivet datum i avtalet! Om det inte framgår av avtalet vem säljaren är och det därmed är svårt att höra av sig till denna kan man så gå via mäklaren och be denne vidarebefordra ett meddelande till den faktiskt säljaren via ex. mejl.

Jag hoppas så att du fått svar på din fråga! Är så inte fallet tveka inte att höra av dig med följdfrågor eller en helt ny fråga!

Med vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare