FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt20/03/2016

Om rätt att ta del av belastningsregister

Är person X Dömd för nå grövre brott?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

För att ta reda på om någon är dömd för brott kan man be om att få se belastningsregister. Informationen i belastningsregistret är dock omfattad av sekretess enligt 35 kap. 3 § Offentlighets- och sekretesslagen. vilket innebär att vem som helst inte får ta del av informationen. Myndigheter får till exempel ta del av belastningsregister enligt 6 § Lagen om belastningsregister.

Vad gäller fysiska personer har du rätt att på begäran få se ditt eget belastningsregister enligt 9 § Lagen om belastningsregister.

Förutom personen som utdraget rör har vissa enskilda personer rätt att inhämta uppgifter vid ett anställningsförfarande inom t ex vård och skola, 9 och 10 §§ Lagen om belastningsregister.

Det innebär att vi på Lawline inte kan svara på denna fråga utan du måste begära ett utdrag av belastningsregistret hos polismyndigheten och för att se någon annans krävs att du har en särskild rätt till det enligt lagen.

Med Vänliga Hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare