FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt30/09/2024

Är det straffbart att betrakta en barnpornografisk bild?

Är det straffbart att betrakta en barnpornografisk bild (t ex på en datorskärm)? En rådgivare på Lawline skrev i ett svar att det inte var straffbart att bara betrakta en barnpornografisk bild på en skärm, utan att det blev straffbart först vid innehav (nedladdning). Men jag har läst definitionen / brottsbeskrivningen av barnpornografibrott och om jag inte minns fel så är ett sätt att begå brottet just att BETRAKTA en sådan bild (andra sätt är t ex spridning och innehav), så jag är ganska säker på att det är straffbart. Stämmer inte det? Dessutom har en polis skrivit, att det finns forensiska undersökningar de kan göra som visar om en dator använts för att betrakta sådana bilder. Det gör dom väl för att det är straffbart?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du kommer till Lawline med din fråga!

Lagrum:

Barnpornografibrott regleras i 16 kap 10 a § brottsbalken (BrB).

Brottsrekvisitet:

Den som

  1. skildrar barn i pornografisk bild
  2. sprider, överlåter, upplåter, förevisar eller på annat sätt gör en sådan bild av barn tillgänglig för någon annan,
  3. förvärvar eller bjuder ut en sådan bild av barn,
  4. förmedlar kontakter mellan köpare och säljare av sådana bilder av barn eller vidtar någon annan liknande åtgärd som syftar till att främja handel med sådana bilder, eller
  5. innehar en sådan bild av barn eller betraktar en sådan bild som han eller hon berett sig tillgång till

döms för barnpornografibrott till fängelse i högst två år.

Din fråga besvaras av punkt 5. Precis som du säger döms man för barnpornografi om man innehar sådant material. Man kan även dömas om man betraktar en sådan bild, utan att inneha materialet, om man har berett sig tillgång till bilden.

Med “berett sig tillgång till” menar lagstiftaren att det ska ha funnits någon form av ansträngning för att tillgodogöra sig materialet. Det kan innebära att man betalar någon för att se sådana bilder eller besöker hemsidor som innehåller sådant material (se Prop 2009/10:70 s. 42 ff.).

Det räcker med att man försöker få tillgång till bilderna för att dömas för brott (se 16 kap. 17 § och 23 kap. 1 § BrB).

Om man oavsiktligt betraktar en sådan bild utan att ha begärt det räknas det alltså inte som barnpornografibrott.

Jag hoppas du har fått svar på din fråga. Har du flera frågor är du mer än välkommen att vända dig till Lawline igen! Vill du få svar snabbare kan du ställa en expressfråga!

Mvh

Lawline RådgivareRådgivare