Ny ansökan om int. skydd

En av mina afghanska elever har blivit uppskriven i ålder samt fått avslag från migrationsverket vad gäller skyddsstatus. Efter avslaget har dock modern gått bort och bröderna är försvunna (fadern död sedan länge). Kvar i hembyn finns en våldsam farbror som stuckit kniven i nämnda elev samt hotat familjen, därav brödernas samt elevens flykt. Kan min elev åberopa någon form av skyddsstatus, då han inte har något hem att återvända till?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du har valt att vända dig till Lawline med din fråga!

Din elev kan ansöka om internationellt skydd med på nya grunder. Då omständigheterna i hemlandet har förändrats kan utfallet bli annorlunda. Jag kan inte säga att det med säkerhet blir ett annat utfall, men det finns en möjlighet i det fall dessa nya omständigheter inte prövats tidigare.

Jag hoppas att jag med detta har besvarat din fråga!

Vänliga hälsningar,

Ellinor BookRådgivare