Kan ett permanent uppehållstillstånd återkallas om personen säger upp sig från sin anställning?

Hej! Jag blev beviljad permanent uppehållstillstånd på grund av en anställning som jag redovisade i min ansökan om PUT. Nu vill jag sluta jobba och börja studera på universitetet. Kommer jag att förlora mitt PUT om jag säger upp mig från jobbet?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Som jag tolkar din fråga så undrar du ifall du kan komma att förlora ditt permanenta uppehållstillstånd om du säger upp dig från den anställning som legat till grund för uppehållstillståndet.

Kan ett permanent uppehållstillstånd återkallas?

Ett permanent uppehållstillstånd kan återkallas, dock inte hur som helst. Migrationsverket är den myndighet som beslutar om ett eventuellt återkallande (7 kap 8 § UtlL). Återkallelse kan ske om den som fått uppehållstillståndet medvetet lämnat oriktiga uppgifter eller medvetet har förtigit om omständigheter som varit av betydelse för att få tillståndet. Om personen i fråga vistats i landet i mer än fyra år med uppehållstillstånd krävs dessutom särskilda skäl för att återkallelse ska kunna ske. (7 kap. 1 § UtlL). Återkallelse kan även ske om den som fått uppehållstillståndet flyttat från landet (7 kap 7 § UtlL).

Vad gäller i ditt fall?

Du kan inte bli av med ditt permanenta uppehållstillstånd enbart på grunden att du säger upp dig från ditt jobb och börjar studera, utan det skulle krävas att Migrationsverket kan visa att någon av ovanstående omständigheter har förekommit.

Hoppas att du fått svar på dina funderingar, annars är du självklart välkommen att återkomma till oss på info@lawline.se så hjälper vi dig!

Vänligen,

Johanna SvenssonRådgivare