När inleds en förundersökning?

Om man, som svar på en fråga om hur polisen fortgår, vid en anmälan om misstänkt mord, får svaret att det är tålamod som gäller. De svarar även att det kan ta lång tid innan man får svar från SKL (som det tidigare hette). Betyder det att förundersökning pågår? Kan en anmälan om misstänkt mord avskrivas?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Det är väldigt svårt att förutse vad en anmälan kommer leda till rent generellt i och med att det beror på varje enskilt fall. Däremot kan jag klargöra att alla anmälningar kan avskrivas vid brist på bevisning. Det är mest rättssäkert så, annars hade man kunnat vara misstänkt för ett mord i hela sitt liv utan grund och således "dömd av samhället" utan rättegång. Således kan absolut en anmälan för misstänkt mord avskrivas, däremot görs självklart en utredning s.k. förundersökning först. Jag kommer därför redogöra i korta drag vad som händer efter en anmälan.

Vad sker efter anmälan?

När det finns misstanke om att ett brott har begåtts så inleds en förundersökning. Förundersökningen leds antingen av åklagaren eller av en förundersökningsledare från polisen, bl.a. beroende på hur allvarligt brottet är (23 kap. 3 § Rättegångsbalken). Syftet med en förundersökning är egentligen att utreda vem som skäligen kan misstänkas för brottet samt att ge åklagaren tillräckligt med material och underlag för att kunna bedöma om åtal ska väckas eller inte (23 kap. 2 § Rättegångsbalken). Jag har svårt att avgöra från din fråga i vilket skede din anmälan är i men en förundersökning ska inledas så fort det finns skäl att anta att brott begåtts (23 kap. 1 § Rättegångsbalken), och om det tagit lång till sen din anmälan skulle jag tolka polisens uttalande att de är mitt uppe i förundersökningsskedet, och det precis som polisen antydde kan ta sin tid. Under förundersökningen förhörs polis, åklagare och den som blivit utsatt för brottet. Ett förhör behöver inte ske på polisstationen, utan ett förhör är även ett samtal per telefon där du får berätta din version av händelsen. Om du vet att förhör ägt rum kan du vara säker på att en förundersökning inletts.

När förundersökning genomförts krävs att det gått att finna tillräckligt med bevis för att brott har begått och bevis för att den misstänkte kan ha begått brottet, annars kan åklagare inte väcka åtal. När förundersökningen är klar finns alltså två alternativ: antingen bedömer åklagaren att det finns tillräckligt med bevisning för att kunna väcka åtal. Det andra alternativet är att åklagaren anser att det inte finns tillräckligt med bevisning och då läggs förundersökningen ner. Detta blir du meddelad om, om du är målsägande. Då får du veta att åtalet lagts ner p.g.a. bristande bevisning. Om man har frågor kring beslutet att inte väcka åtal har man rätt att vända sig till åklagaren för en vidare förklaring.

Sammanfattningsvis…

… är det svårt för mig att utifrån polisens uttalande och din beskrivning avgöra i vilket skede din anmälan är. Det kan vara så att en förundersökning inte inletts, men det ska som nämnt göras snarast och bör därför skett om det gått lite tid från anmälan. Dock kan det som sagt ta tid under en förundersökning. Mycket bevis måste samlas in och analyseras och man vill gärna ta sin tid med det när det gäller de grövre brotten mot person. Ofta ska många personer höras och man behöver som sagt mycket bevisning inför att ens väcka åtal. Jag råder dig att fråga polisen igen om en förundersökning inletts, då kan du vara säker på att målsägande ("offret) blir underrättad om åtalet läggs ned.

Lycka till!

Om du vill ha mer rådgivning är du mer än välkommen att vända dig till några av våra andra tjänster:

- Gratis telefonrådgivning, ring oss på 08-533 300 04 och välj knappval 2.

- Ställ en expressfråga och få garanterat svar inom tre dagar för 995 kr, klicka här

- Ställ en expressfråga och få garanterat svar inom 24 h för 1495 kr, klicka här

- Boka tid med en jurist för 1677,50 kr/h, ring oss på 08-533 300 04 och välj knappval 1.

Med vänlig hälsning,

Natalie van den BroekRådgivare