FrågaOFFENTLIG RÄTTÖvrigt09/02/2023

När gallras uppgifter i belastningsregister?

Hej! Jag dömdes med en våg av brott. Våld mot tjänsteman, x2 olaga intrång, oregisterad mc, häleri. Inga mega brott, utan simpla och förnuftiga. Mina domar är borttagna ur Mrkoll och Lexbase men när jag beställer mitt egna belastningsregister så finns alla mina domar fortfarande kvar!? Är lite förvirrad, försvinner inte det mesta inom 5-10 år?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag förstår det som att du undrar hur länge olika brott finns kvar i belastningsregistret.

Bestämmelserna om belastningsregistret finns i lagen om belastningsregister. Bestämmelserna om gallring finns i 16-18 §§ men 17 § är den som är av intresse här. 17 § reglerar nämligen gallring på grund av passerad tid.

Hur lång tid det tar innan domen gallras från belastningsregistret beror dels på vilken påföljd som utdömdes och dels hur gammal du var när brottet begicks. Har fängelse utdömts, vilket förutsätter att du var över 18 år gallras uppgiften, mycket korrekt, efter 10 år men räknat från frigivningen.

Dom om skyddstillsyn eller villkorlig dom gallras också efter 10 år, men då räknat från tillfället då domen meddelades.  Var du under 18 år när ett brott som resulterade i skyddstillsyn eller villkorlig dom begicks gallras den uppgiften efter 5 år, räknat från tillfället då domen meddelades.

Sluten ungdomsvård gallras, likt fängelse, 10 år efter påföljden helt verkställts.

Brott som resulterat i böter gallras 5 år efter domen eller beslutet meddelats.

Hälsning,

Egil SellgrenRådgivare