När börjar spärrtiden för körkort att löpa?

Hej!

Mitt körkort är återkallat sen den 8e december -18,

Blodprovet visade att jag hade ytterst lite narkotika i blodet ( enligt polisen hade de varit 1 timmar senare som provet tog hade jag varit grön). Trandtportstyrelsen återkallaee mitt körkort i 12 mån som är vanligt vid drograttfylla men min fråga är börjar spärrtiden från de datumet jag blev stoppad eller när tingsrättsdomen är färdig? Är de ens lönt o försöka få kortare spärrtid om jag ringer dit? Jag är egenföretagare o stort beroende av o kunna köra själv. Jag är helt ren i både polisregister och i körkortsregistret.

Tacksam för svar

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Spärrtiden för körkortet kan börja löpa vid olika tider; i första hand räknas från den dag när beslutet delges körkortshavaren eller från den tidigare dag när körkortshavaren överlämnat körkortet till Transportstyrelsen. Har beslutet föregåtts av ett beslut om omhändertagande av körkortet eller ett beslut om återkallelse tills vidare gäller spärrtiden från det först delgivna beslutet (7 kap. 8 § Körkortslagen). Detta innebär att om polisen tog körkortet på platsen när du stoppades gäller spärrtiden från då. Om du inte blev av med körkortet på platsen börjar istället spärrtiden löpa när du lämnat in körkortet till Transportstyrelsen, eller delgivits beslutet om körkortsåterkallelse, det som inträffade först.

Transportstyrelsen och domstolarna är i regel restriktiva med att sänka spärrtiden när narkotika är inblandat. Att du har behov av att kunna köra själv i ditt egna företag är sådant som kan tala till din fördel, däremot ser jag dina chanser som små just i och med att det handlar om narkotika. Dessutom lär det tyvärr inte hjälpa att du ringer Transportstyrelsen nu. Har du nyligen fått ditt beslut om körkortsåterkallelse har du möjlighet att överklaga beslutet till Förvaltningsrätten och anföra det du skriver i din fråga. Min bedömning är dock att utsikterna till framgång är små.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Vänligen,

Dennis LavessonRådgivare