Kommer körkortet återkallas när jag fått böter under min prövotid?

Hej, Fick nyligen böter av polisen för att inte använt blinkers, kan man bli av med körkortet eftersom jag är under prövotid och att jag har förlorat körkortet innan på grund av fortkörning kan det påverka?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar det som att du har fått en ordningsbot av polisen för att inte ha blinkat när du skulle, och nu undrar om ditt körkort kan bli indraget. Jag tolkar det även som att du just nu har prövotid efter att tidigare ha fått körkortet indraget. Det är oklart om ditt körkort dragits in under en pågående prövotid, vilket har betydelse för svaret. Jag väljer dock att tolka det som att så inte var fallet.

Reglerna jag använder för att svara på din fråga finns fr.a. i körkortslagen (KörkL).

I 5 kap. 3 § framgår grunderna för att återkalla ett körkort. Som utgångspunkt finns inget uttrycklig grund här för att ta någons körkort endast därför att föraren inte signalerat. Möjligen kan så vara fallet om förseelsen också skulle bedömas utgöra grov vårdslöshet i trafik (se 3 § 1 a). Inte heller av övriga punkter bedömer jag att det finns någon grund för att återkalla ditt körkort därför att du tidigare fått det indraget. Emellertid måste vi ta hänsyn till omständigheten att du är under prövotid, och frågan är om detta påverkar svaret.

Den principiella innebörden av prövotid är att det krävs ett nytt körkortstillstånd och ett avläggande av ett nytt godkänt förarprov för att ett nytt körkort ska utfärdas om det ursprungliga återkallats inom prövotiden (5 kap. 15 § KörkL). Dina trafikförseelser under prövotiden bedöms dock inte som huvudregel ”strängare” än om du inte hade varit under prövotid. Min bedömning är därför inte att du kommer få ditt körkort återkallat endast på denna grund.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Markus SjöberghRådgivare