När kan man ansöka om körkortstillstånd efter att ha fått det återkallat pga drograttfylla?

Om man blivit av med körkortet pga drograttfylleri i mitten av december 2023 när kan man ansöka om körkortstillstånd igen och vad krävs för att få ansöka om körkortstillstånd igen?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Du kan tidigast ansöka om körkortstillstånd sex månader innan spärrtiden går ut. Körkortstillståndet kan beviljas tidigast två månader före spärrtidens slut. För att få beviljat körkortstillstånd behöver du uppfylla vissa medicinska och personliga krav som kortfattat innebär att du ska anses lämplig som förare. Du kan läsa mer på Transportstyrelsens hemsida om dessa krav.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga och om du undrar något mer är du varmt välkommen att ställa nya frågor!

Vänligen,

Elise EngströmRådgivare