Måste jag förnya mitt körkort om jag har ändrat stavning på mitt för- och efternamn?

Hej.Jag har ändrat stavning på mitt för-och efternamn.Då måste man väl förnya körkortet

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

För att besvara din fråga kommer jag använda mig av Körkortslagen (KörkL).

Du måste förnya ditt körkort om någon uppgift i det har ändrats, 3 kap 14 § KörkL. Att ändra stavningen på ett namn är en form av namnändring och eftersom körkortet är en officiell identitetshandling är det viktigt att uppgifterna som står där faktiskt stämmer.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga och om du undrar något mer är du varmt välkommen att ställa nya frågor!

Vänligen,

Elise EngströmRådgivare