När blir den misstänkte kallad till förhör?

Hur lång tid tar det innan man blir kallad till förhör om man har blivit polisanmäld för ett brott?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Hur lång tid tar det innan du blir kallad till förhör?
Det beror på hur lång tid det tar för polisen att komma igång med utredningen i ärendet. Enligt Polisens egna uppgifter är den misstänkte en av de sista som förhörs och därför kan det ta ganska lång tid mellan polisanmälan och att den misstänkte blir kallad till förhör.

Efter brottet är preskriberat bör den misstänkte inte bli kallad till förhör gällande det brottet. Du kan läsa om preskriptionstid i 35 kapitlet brottsbalken.

Vänliga hälsningar

Alicia AbreuRådgivare