FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt12/12/2021

När anses man vara frigiven enligt lagen om belastningsregister

Hej När är man borttagen ur belastningsregistret ? Vid fängelsedom står att man är borttagen 10 år efter frigivningen. Men är frigivning det datum man släpps ur fängelse eller ska man räkna med den förkortning av straff man fått? Alltså; dömd till 2 månaders fängelse. Släpps ur fängelse efter 40 dagar. Är man då borta ur belastningsregistret 10 år efter de 40 dagarna eller 10 år efter de två månaderna? När är man frigiven?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Precis som du skriver gallras en fängelsedom 10 år efter frigivningen. (17 § första punkten lagen om belastningsregister) Om man har blivit dömd till 2 månaders fängelse men man släpps efter 40 dagar verkar det handla om en så kallat villkorlig frigivning, det vill säga frigivning efter att två tredjedelar av straffet har avtjänats. (26 kap. 6 § brottsbalken)

En villkorlig frigivning räknas som frigivning, vilket innebär att man blir borttagen ur belastningsregistret 10 år räknat från den villkorliga frigivningen. Döms man till 2 månaders fängelse men man blir villkorligt frigiven efter 40 dagar kommer man således att bli borttagen ur belastningsregistret 10 år efter de 40 dagarna och inte efter de 2 månaderna.

Jag hoppas det svarar på din fråga! Du är varmt välkommen att ställa fler frågor till oss på Lawline!

Med vänliga hälsningar,

Roman SzuterRådgivare