Migrationsverkets överklagbara och icke överklagbara beslut samt serviceskyldighet m.m.

Hej, jag har en fråga angående orättvis behandling av migrationsverket. Min fru ansökte om uppehållstillstånd via webbansökan, 4 månader innan vi gifta oss och efter giftermålet i hennes hemland så registrerade jag giftermålet hos Skatteverket. 7 månader efter hennes webbansökan så ringer jag till Migrationsverket och undrar varför vi inte har fått någon handläggare ännu. Då säger dem att väntetiden är 16 månader för pappersansökan, då förklarar jag att min fru gjorde webbansökan som har en väntetid på 10 månader. De säger att eftersom jag har kompletterat ansökan, med vigselbevis så har ansökan förts över till pappersansökan. Fast jag har inte kompletterat med någonting alls till Migrationsverket, utan endast registrerat giftermålet hos Skatteverket. Min fråga är, kan jag överklaga detta? Att de förde över webbansökan till pappersansökan för något som jag inte har gjort. Tusen tack.

Lawline svarar

Hej! Vilka av Migrationsverkets beslut som går att överklaga framgår av 14 kap. utlänningslagen (2005:716), UtlL. Migrationsverkets beslut överklagas normalt till en migrationsdomstol. Ofta handlar det om beslut av stor betydelse, i handläggningen och för den enskilde, och som medför viss rättsverkan för denne. Exempel är beslut om  avvisning, om utvisning eller om avslag på en ansökan om uppehållstillstånd, 14 kap. 3 § UtlL. Tyvärr finns det inte någon möjlighet att överklaga ett beslut av det slag som du nu nämner, då det saknar verklig rättsverkan. Samtidigt förstår jag naturligtvis att det känns besvärligt att vänta.

Om Migrationsverket finner att ett beslut som verket har meddelat som första instans är oriktigt så ska verket ändra beslutet, om det inte blir till nackdel för utlänningen. Återigen gäller dock att beslut ska ha viss dignitet. Det beslut som nu är i fråga, ett beslut under handläggningen, är då uteslutet.

Däremot ska följande sägas. Varje ärende där någon enskild är part ska handläggas så enkelt och snabbt som möjligt utan att säkerheten eftersätts, och myndigheten ska underlätta för den enskilde att ha med den att göra, 7 § förvaltningslagen (1986:223), FL. Varje myndighet har en skyldighet att lämna upplysningar, vägledning, råd och annan sådan hjälp till enskilda. Frågor från enskilda skall besvaras så snart som möjligt, 4 § FL. Därför, om du har några som helst frågor som rör ditt ärende, så tveka inte att höra av dig till Migrationsverket. Ingenting hindrar att du kontaktar myndigheten, ber om att få lämna upplysningar i ditt ärende och förklarar att, som jag förstår det, det kan ha skett ett misstag i handläggningen.

Lars BålmanRådgivare